Bloggintresserade

tisdag 14 oktober 2014

Vintervila

Hej alla vänner!

Den nya veckan började bra, få se hur resten blir då.. Slutpackat med alla pelargoner ska det nog bli.Jag gör ju som vanligt Ställer dom i papperskassar och knippsar igen. De får stå på verkstan i år med. Det blir inte klart i huset.
Sen hälsar jag dom välkommen igen i februari.Då kanske de får flytta in här. Skönt, så slipper det stå pelargoner och frösådder överallt i lägenheten.

En del skall få vara hemma i fönstren över vintern, det är inte alla som klarar den hårda behandlingen i påsen utan vatten och ljus i några månader. 
 

 Det blir doftpelargonerna och stjärnpelargonerna. 
i första hand. 
 
 

 Engelska pelargoner klarar inte heller den behandlingen.
Har lovat mig själv att det inte ska bli en massa skott i år som skall ha plats.Ett eller två på sin höjd
 
Jag har inte så gamla pelargoner än. De får allt hänga med ett år till.
                                             Mitt pelargon hjärta är jag rädd om
 I morgon är det vattenträning. Sen blir det ett pass med färgburk och pensel här igen.
Mannen ska lägga taket färdigt i morgon. Är så glad för det braiga vädret vi har.
 Tänk att mina små cyklamen blommar än. Jag blir så glad när jag går förbi dom, de lyser så fint mot mig.Det gäller att sätta sånt vid ingången.

Jag måste nog köpa några till balkongen att titta på när jag flyttat hem..


Önskar er alla en härligt fin vecka
Kram Meta

8 kommentarer:

Här är gudagott att vara ! sa...

Att säja att du har gröna fingrar är ingen överdrift...Snarare tvärt om !
Förundras också över din enorma kunskap om dina växter.
Du behöver ingen praoelev ? ;)
Tack för att du delar med dej av allt det vackra omkring dej ♥
Kram / Anneli

Hajan sa...

jaa det har jag undrat också hur fasicken kommer Du ihåg vad alla växter heter. Kvinnan vid Norrskenets trädgård är
lika duktig, hon skriver dem på latin.
Alla har vi något vi är mästare på, det är kul.
Lycka till med dina Perlagoner
hoppas jag får kolla dem i vår.
kram Hajan

lavendia sa...

Det var en rätt omild, men väldigt praktisk metod att vinterförvara pelargoner på. Man slipper dessutom allt skräpet runt dem. Får se om jag hittar riktigt stora kassar.

Cat sa...

Åhh så fina pelargoner du har, jag förstår att du tar väl hand om dem.
Jag har tänkt börja till helgen, håller tummen för att frosten håller sig borta till dess.
Ha de gott. Kram, Catarina

A House With A View sa...

Wow vilka pelargoner! Huuuur fina som helst!!! Jag vill gärna ha flera av dessa blommor hemma hos mig. Jag har mårbacka som jag ska försöka övervintra men ännu står de framme i fönstret i köket :)

Tack snälla för din röst på mig!! Om du vill får du gärna rösta ännu en gång, allt avslutas på torsdag och just nu leder jag faktiskt, hiiiimla kul :)

Många kramar aka <3

Helena sa...

Tuff du är med pelargonerna men de är ju tåliga :) Cyklamen tycker jag är lite svåra inne men ute på trappen klarar de sig ett tag :)
KRAM från mig!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var ett nytt sätt att vinterförvara pelargoner, jag brukar lyckas dåligt med det. Det här verkade både enkelt och utan skräpande.
Kramar/AM

Inger sa...

Vid vilken temperatur förvarar du pelargonerna i pappkassar?
Kram