Bloggintresserade

lördag 11 oktober 2014

Slutjobbat, och flytt

Hej alla vänner!

Nu är det slutjobbat för min del.
I fredags var det avtackning med blommor och pensionsgåva från kommunen.
 

Det känns lite konstigt. Som jag sagt tidigare så har jag inte valt det själv.. Jag fick en ryggskada på jobbet förra året vid den här tiden och den gör att jag inte kan klara av att jobba mer.
Jag klarar av dagen när det får gå i min takt och jag kan undvika svåra lyft, för mycket gående och kan lägga mig och vila.
Nu är det bara att gilla läget och göra det bästa av situationen.

Det har varit lite flytt i mina rabatter, bäst att passa på när mannen är hemma så jag får lite hjälp.
 Björnbäret har fått maka på sig till staketet nere vid vägslutet hos mig. Där ska i stället krusbärsbusken få stå, med alla sina getingar och bin på sommaren. Då kanske vi får fika ifred.

 

 En ny ros har landat där

vinbären stod tidigare
 



 Den har redan fått små ögon, trotts att den bara stått däri någon vecka.

 

Rosen heter "Hella" hittade den av en händelse på Odla.nu. Den har vita blommor och blir inte så där jättestor.




Spaljén kommer från björnbäret. 

 


En röd och vit Hortensia som växt ur sin kruka har fått ta krusbärets plats. 
Och en massa andra växter,
en vit höstanemon, från grannen, den mörkrosa krysantemumen
har delats och fått sina nya platser där. Lite tulpanlökar har jag också stoppat ner, hoppas sorken har missat dom.hihi. Dom får ni se i vår.

Puhh det känns riktigt skönt. Men det blir tomt när man flyttar stora växter innan de nya växer till sig.
I somras
 
Ni ser själv. De andra växterna höll på att tyna bort i mörkret av det stora björnbäret.



Nu återstår bara att vänta till våren och sommaren och se om det blev bra. Det blir inte alltid som jag tänkt mig har jag lärt mig.



Nu väntar en härlig lördag med sol och lite brädor som skall målas. Bäst att passa på när solen lyser så de torkar.
Ha det så gott
Kram Meta

11 kommentarer:

A House With A View sa...

Förstår att det måste kännas lite kluvet att sluta jobba, skönt att få vara hemma och pyssla men samtidigt tråkigt då det inte självvalt pga. skada. Skönt ändå att du har ditt stora trädgårdsintresse att glädjas över. Och vi bloggläsare får ju då möjlighet att glädjas över fina bilder från din trädgård. Så vackert det ser ut!

Kramar aka

Hajan sa...

Det är inget roligt när man inte kan arbeta mer.
Är det kotkomperationer du fått,
det har jag själv och det sitter inte utanpå heller.
Men vilar jag ett tag, så kan jag köra igång igen.
Men nu är ju jag över 83 år
så här skall inte jobbas i alla fall.hälsar Hajan

Cat sa...

Så tråkigt att behöva bli skadad av sitt arbete och dessutom så pass illa att du måste sluta. Jag hoppas att du ändå har ett drägligt liv, utan allt för mycket värk. Det är skönt med trädgård för på något sätt läker den både kroppen och själen.
Själv hade jag sån tur att min skada gick att kapsla med steloperation av ryggen.
Ha de gott. Kram, Catarina

AnnA sa...

Hej!
Trist att få sluta arbeta för att arbetet är för tungt...och sådan tur att ha en trädgård att "vila" sig i.
Ha en skön helg! Hälsn AnnA

AnitasVäxtkraft sa...

Åh så avundsjuk jag blir. Ser fram emot pensionen. Tänk så mycket projekt man kan ha då bara hälsan är med en. Anita

Här är gudagott att vara ! sa...

Nu är det bara att se framåt, och göra sånt som du mår bra av !
- Att tänka tillbaka, och fråga sej varför?...Tappar man bara energi av !
Tror dock att du är en livsnjutare, och vem skulle inte vara det med en sån trädgård !
Varma kramar / Anneli

Unknown sa...

Det er nok litt vemodig og dra, men alt har en slutt og det går jo fort til våren banker på døren igjen.
Fine bilder Meta, ha en fin kveld.

Rosor och ruiner sa...

Tråkigt att sluta på dessa grunder, men du verkar försöka gilla läget, och det är väl det bästa om man kan göra det!

Önskar dig en fortsatt skön helg!

Högagärde sa...

Lycka till med ditt nya liv som trädgårdsmästare på kollonin.

Kram Elisabeth

G:a Affären sa...

Det kanske inte är så positivt med pension när man själv inte valt. Inte ryggont i alla fall!
Men du kan säkert fylla dina dagar med det du orkar, skönt att du har mannen i närheten också.
Höstanemoner har fastnat i min hjärna, jag ser dem överallt utom här! Denna vackra blomma planterade jag men det blev bara pyttesmå plantor av dem. Till våren ska de få all omsorg jag kan ge dem!
Vecka 44 är jag ledig men ska iväg lite hit och dit, men kanske vi kan ses då, det vore så roligt!

Önskar dig en fin söndag!
Kramar
Cia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jobbigt med ryggen, men det blev ju bra med pension så du gör saker i din takt. Smart och flytta dom söta bären så långt bort som möjligt från där ni sitter. Ska getingsäkra på ön nästa år också, kapa ner ljung och blåbär på vissa ställen.
Kramar/AM