Bloggintresserade

måndag 27 oktober 2014

Första stoppet

Hej alla vänner!

Ja nu är vi på plats i Dalarna. Första dagen är snart slut. Det har blivit flera stopp under dagen.
Det mest intressanta är nog i alla fall Framtidsmuseet i  Galaxen i Borlänge


 
En resa i planetariet bland alla planeter och stjärnor var mycket intressant.




 

Det blev inte så mycket kort just där inne.




När resan var över i planetariet.Gick vi en vända i experimentverkstan.

Hur mycket väger jag i rymden tro.
11.5 kg.  Lite lite kanske.




lite matteövningar skadar ju inte, fast det är lov.




Hur högt kan du skrika på en skala 1-16








Såpbubblor över kroppen häftigt.










Så ser ditt skelett ut när du cyklar




Vad händer när man pumpar upp ett däck och leder luften ut i ledningen.







Gör din egen lavalampa.


Vatten längst ner i röret häll på matolja, ganska mycket 




Ha i några droppar karamellfärg




Till sist en brustablett 


Och vips så har du en lavalampa.
Nu kan ni experimentera med barn och barnbarn.


Önskar er en skön fortsatt vecka
Kram Meta

9 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Kan tro att barnbarnen tyckte det var läckert! Kanske också du?

Ha en fortsatt trevlig resa!
Kramar från Eva-Mari

Snäckskalsdalen. sa...

Men, så kul, det är såna ställen som jag borde gå till också för jag tror jag missade mycket av det där i skolan för miljoner år sedan! Det var ju jättekuliga grejer!
Agneta kram

Ett ögonblick sa...

Åh, förstår att du är på resande fot med barnbarnen, så kul!!! Vilket spännande ställe!! där skulle jag velat vara med;))
Jag önskar en fin vecka till Dig också!!
kram lisa

lisashus sa...

Vilket spännande resmål, säkert för både vuxna och barn!
Ha en fortsatt skön tripp!
Kram
Lisa

Hajan sa...

Jösse namn , vilken trevlig plats Ni varit på.
Detta kommer Ni att leva länge på, så spännande, universum blir
ju alldeles litet, när man får kolla på detta, eller för stort kanske.

kramisar från Hajan

Här är gudagott att vara ! sa...

Ja himlars vilket roligt ställe att besöka ! Och att dessutom dela upplevelsen med sina barnbarn måste ha varit fantastiskt !
- Tur att jag inte har en sån "skrikmätare" när jag ser på hockey...;)
Ha en fortsatt fin vecka !
Kram / Anneli

LINDA sa...

Vilken häftig såpbubbla! Låter som om du har roligt :D

Kram
//Linda

Helena sa...

Åh en lava lampa vad fräckt ;)
KRAM från mig!

G:a Affären sa...

Men, nu måste jag erkänna att jag aldrig varit där..! Det verkar vara en spännande plats. Vilken tur att vi har mer utanpå skelettet, även om jag ibland tycker det känns för mycket!

Kramar
Cia