Bloggintresserade

tisdag 21 oktober 2014

En dag

Hej alla vänner där ute!

Ja då har första dagen på veckan gått till ända. Det blev så där med vädret fast vi fick en del gjort i alla fall.En ny dag väntar idag

Konstigt nog har jag aldrig planterat lökar i krukor förr. Det ska ju vara så lätt.
Vi får se om det är det i vår. Nu har jag satt två sorters tulpaner. 
 

En tidig och låg sort "Johann Strauss".
Den höga vita som jag tidigare haft i mina rabatter. "Sapporo". Den gillade sorken och jag blev så besviken när den försvann.



När jag sorterade tidningar Läste jag en artikel om mördarsniglar. Vi har ju fått det hos oss också.
Där stod att man skulle se till att få bort löv och vissna växter så tidigt som möjligt i landen på våren. Eftersom jag kanske inte är så tidig på kolonin så har jag tagit bort mer än jag brukar i höst.De här fina rosorna av taklök kom fram då.





Smultronen blommar än och bär finns det med( lite smaklösa är de)



Färska hallon till Jul kanske skulle smaka. (Det är inte hösthallon.)




 
Mest fascinerad är jag över de rosor som ännu sätter knopp och nästan har slagit ut.
"Astrid Lindgren", tror vi det är. Den fanns här när jag kom.







Den här vet jag inte vad den heter. Vacker är den.



En ruggig dag på kolonin.
Kram Meta

9 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Mördarsniglar är ett elände, men nu vet jag var dom är på dagen! Jag stukade ju foten i somras och trädgården växte fritt. Under daggkåpsblommor som böjt sig låg det en massa. Jag hade massutrotning, superäckligt.
Hoppas du får fin blomning till våren, och rosorna kämpar på nu, jättevackert.
Kramar/AM

Änglarum sa...

Hej hej! planterade lökar i krukor för något år sedan!inte så dumt faktiskt...man får prova sig fram! tänk vad otroligt att rosorna har knopp nu i oktober!! hoppas på flera fina höstdagar.Kram Jessica

Unknown sa...

Så spennende med løk i krukker og så fine tulipaner.
Da har du enda en ting å glede deg til våren.
Klem fra Marit.

Cat sa...

Lökar i krukor, det är inte så dumt det. Så himla spännande att ta fram dem på våren och driva lite, lite tidigare än normalt :-)
Ha de gott. Kram, Catarina

Isas Trädgård sa...

Visst är det fantastiskt att rosorna fortfarande sätter knopp - vackra rosor du har !
Ha det så gott !
Kram/Isa

stardust sa...

Hello, Meta! I wonder why the tulip is named “Sapporo”? There is Sapporo City on the northern Japanese island of Hokkaido, the fourth-largest city in Japanese population-wise. I feel sorry for them disappearing, but after all gardening is to deal with mud and bugs. I like to plant bulbs in lovely pots because I can display them at my favorite place when the flowers bloom.

Yoko

A House With A View sa...

Fantastiskt att rosorna fortfarande blommar och bär knoppar!! Jag har också tänkt sätta lökar i krukor men inte kommit till skott, det får nog bli till nästa år tror jag... Ser fram emot att se hur allt blommar till våren hos dig :)

Usch för mördarsniglar, jag har bara sett en hos mig under de år jag bott här, peppar peppar...

Kramar aka

Rost och rädisor sa...

Din koloni är som en välfylld godisbutik. Alltid nåt läckert som frestar och lyfter du på några löv tittar det fram nåt sött.
Kram till dig
Anette

Fiffiga Systrar sa...

Så fint du ser ut att ha det på din koloni!! Härligt att höststäda och förbereda för vårens grönska!

Kramar från oss!