Bloggintresserade

onsdag 8 oktober 2014

Höstpyssel

Hej alla vänner där ute!
 
Det är lite ruggigt nu får jag säga. Ljusen brinner i stugan och kaffepannan är på, det luktar gott och är mysigt att kura inne i värmen idag.
 



Datorn går varm nu. Det är avslut på denna säsongen. Vi får hoppas att det går ihop sig och att det blir lite pengar över till loppis i vinter. Så vi kan fylla porslinsförrådet. Vi skall ju sluta med engångs grejer nu.Det finns en fin diskmaskin i paviljongen och vi har varmvatten. Det är rena lyxen.
Det blir mitt sista åtagande för ett tag, nu får någon annan ta över. 

Japp, då var det bara purjolöken kvar i mina land. Det mesta är uppätet, lite finns kvar till vintern. 
De har fått sällskap av några myntor som jag har i krukor på sommaren.


 
När jag flyttade in lite kryddor i växthuset såg jag att min Champinjonört har små söta blommor.Påminner lite om blommorna på rosmarinen.
Och vet ni vad det smakar faktiskt champinjon när jag la den  på potatisen i slutet av koktiden.



När jag gjorde dukningen till festen blev det lite kärleksört över. Det fick bli ett litet hjärta med murgröna och några tussar av en kaprifol









Det kanske inte blir så många kransar till nu. Det är svårare att hitta sånt som håller ett tag, nu när hösten kommer.





Alla druvor är inplockade men rankan har så fina blad ännu.
Det kommer nog att bli goda russin till vintern.






De vackra röda bladen ger mig en sån lust att pyssla lite.


Ett glas, lite lönnlöv och 
Marvi medium.(genomskinligt klister) Ett snöre att vira runt. Vips en fin höstlykta.


Ha en fin mitt i veckan dag
Kram Meta

10 kommentarer:

lavendia sa...

Vilken söt blomma på champinjonörten. Jag hade också den ett år, men den blommade aldrig.
Så fint pyssel.
Jag tittade på klematisen. Kan det möjligen vara Corean Beuty? Fin är den iallafall.

Unknown sa...

Hej Meta, Så himla fint hjärtat med kärleksörten är! Mysigt att du kan vara i stugan även om det är ruggigt ute. När det var blommig fredag för några veckor sedan skrev du om mina jordgubbsplantor, har gjort ett lite längre inlägg här: http://malinochbilder.blogspot.no/2014/10/jordgubbar-i-borjan-och-senare.html
Hoppas du har det bra!

Rost och rädisor sa...

Champinjonört låter spännande, både vcaker att se på och champonjoner smakar ju alltid bra. Är det en ettåring?
Härligt hjärta du gjort och vad passar då bättre än kärleksörten. Lyktam också så söt. Du är pysslig.
Ha det så gott
Anette

Hajan sa...

Du har så fint och växter som jag aldrig hört talas om. Det vet jag att jag sagt förr.
Så bra med Kärleksört till det fina Hjärtat, det passar ju bra.

Helens Universum sa...

Låter som en behaglig tillvaro! Härliga bilder!
Kram Helen

Här är gudagott att vara ! sa...

Du skämmer bort oss med dina underbart vackra bilder på dina lika underbart vackra växter !!!
Konstnärlig är du också! - Det ser man på dina vackra kransar och andra saker som du tillverkar av dina "trädgårdsskatter"
-Champinjonört är nått nytt för mej...Vilken zon klarar dom ?!
Kram / Anneli


Cat sa...

Så fina pyssel du hinner med att göra. Gillar verkligen kransen av kärleksört.
Ha de gott. Kram, Catarina

Inger sa...

Ruggigt var rätta ordet, har ösregnat hos oss. Vackert hjärta!
Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Egna russin till jul, det är lyx det. Kommer ihåg ett år vi plockade hasselnötter och torkade, dom var pyttesmå men väldigt goda. Fina bilder från din koloni, hoppas ni kan vara där ett tag till.
Kramar/AM

Äppelblom sa...

Du har en riktig mysblogg - jag gillar hur du skriver och bilderna är så fina!
Ha det gott!