Bloggintresserade

måndag 20 oktober 2014

Första dagen i veckan

Hej alla vänner!

Nu sitter jag och lyssnar till regnet som smattrar mot rutan. Undrar om det slutar tills i dag. Det är ju måndag och då är mannen ledig .
Vi hade tänkt oss en arbetsdag på kolonin. Det får gärna vara molnigt men helst inget regn.Utearbete  är inget vidare i regn.

 Jag och väninnan har varit till Blomsterlandet och vårt köpcentrum A6. Måste ju fördriva söndagen på nåt sätt i regnet.


Egentligen skulle jag bara ha gnagskydd till mina nya träd inför vintern. Vi har ju både harar och rådjur där.
Vad får jag se jo hundtandsliljan i vitt. Då var det kört. en påse åkte ner i kassen


Och i nästa monter hänger den vackra dubbla Galantuse "Flore pleno".
Naturligtvis får den följa med

Ibland är det bra att vara medlem då får man premier och då kan jag ju handla med gott samvete. Eller hur....
Vad jag hittade mer får ni se en annan gång.

Eftermiddagen fördrev jag med strykning och att laga lite mat tills i dag på kolonin.
Det blir en soppa som Helena Hade med på sin blogg för rätt länge sedan. Den är super enkel och hur god som helst. Sopptid är det nu i höstrusket. Vi äter mycket soppor då.

Här kommer receptet!










En ny favorit hos oss.Tack för receptet!


 
På mitt bord på kolonin står det en liten bukett med klöver och ekblad.
Klövern har inte lika stark färg nu som på sommaren.
Det är
rent otroligt att vi kan plocka så många sommarblommor nu. Mötte en kolonist som hade plockat både smörblommor och midsommarblomster nu.
 Önskar er alla en fin och skön måndag första dagen på veckan.
Kram Meta

4 kommentarer:

Lotta sa...

Den kräftsoppan ska absolut testas! Verkligen inomhusväder idag, vilket passar mig eftersom hunden krockade med mig igår och verkligen justerade mitt knä....40 kg hund i racerfart är inte skönt..jag lovar, tror hon vet om det för hon är jätte olycklig idag och lämnar mig inte! Ha en skön dag trots regn och rusk! Kram Lotta

Mejrams! sa...

Då får vi rapportera om hundtandsliljan 'White Beauty' till våren du och jag, för den har jag också shoppat i år. Ha en fin måndag! Kram Merja

Här är gudagott att vara ! sa...

Så klart går det inte att besöka en blomsteraffär utan att komma hem med något man inte visste man behövde ;)
Det känns som att "tiden är ur led" när man kan plocka sommarblommor i slutet på oktober ! - Fast det förstås ; vi har ju sommartid ännu :)
Sköt om dej !
Kram / Anneli

Cat sa...

Men så fina lökar du köpt, jag älskar vita blommor. Önskar att jag själv hade varit så företagsam att jag hade fixat nya rabatter. Men icke!
Det får minsann vänta till nästa år, men då, då ska jag nog försöka få till lite dubbla snödroppar.
Ha de gott, Kram, Catarina