Bloggintresserade

torsdag 16 oktober 2014

Sista antusiasterna

Hej alla vänner!

Hugaligen vilka gråa dagar det är nu, man har liksom blivit bortskämd av det fina vädret  vi haft så länge.
Det finns en hel del att göra så vi håller värmen i kroppen i alla fall.
Taket blev så fint med den svarta skingelpappen.Hade väl kunnat ha vanlig papp men eftersom vi ser taket varje dag från andra huset så tyckte vi att nåt fint att titta på är bra också.


Har grävt upp mina svartrötter nu. De var inte så stora men hoppas de är goda.
Har förstått att jorden hos mig är inte den optimala för svartrötter, så jag är glad ändå.



Det här skall jag ta med hem nu. Lägga in rödbetorna till vintern. Potatisen, svartrötterna och purjon blir det mat av nu i dagarna.

Jag kommer nog att längta till nästa sommar när jag får skörda nya grönsaker att äta.

En trädgårdsrunda ger inte mycket nytt i blomväg nu.

Jag har en kruka kvar med söta små snöflingor den lyser upp där den står. 




 

Jag har min favorit kvar också i en kruka. Tappat namnet, nåt med snö även den har jag för mig.
Den är så skir och vacker och står hur länge som helst. Ända till snön kommer.

 


Den fyller så bra i krukorna. Eller bara som egen i ett stort fat är den vacker.
Ser ut att ha lite av propeller över sig hihi. 

 

Det är lite kul att se tomten lite från ovan ibland. Höstfärger i landen är det.
Jag står på en sege till nya taket.




En lite disig och grå dag på kolonin.
Önskar er bättre dagar
Kram Meta

9 kommentarer:

lavendia sa...

Idag är det svinkallt så nu kommer det nog snart minusgrader.

Cat sa...

Men vad spännande med svartrötter! Jag har nog inte ens ätit det någon gång. Får nog se till att testa :-)
Ha de gott. Kram, Catarina

Hajan sa...

Hur sjutton kan Du bevara en
Snöflinga så länge. Du måste verkligen ha gröna fingrar,
för det är väl inte i växthus Du haft den. I morse på TV4 var killen
som är så duktig med blommor, han gjorde massor med härliga kransar
till dörrar, fönster eller att bara lägga på sitt bord.
Så underbart att se allt man kan göra med dessa blommor

Ett ögonblick sa...

Ja, idag är riktigt höstväder! Jag eldar lite i kaminen för råheten utifrån känns i hela huset och det gör inte gott i kroppen.
Vilken fin trädgård ni har där på kolonin,så härligt!! och visst är det nåt speciellt att plocka upp grönsaker osv ur landet och äta eller som du skriver göra inläggningar av, en alldeles speciell känslas om man inte kan tröttna på.

Roligt att Du vill vara med och kommentera,hoppas det blir riktigt många!!

Ha en fin dag!! (trots gråväder)
kram lisa

Mejrams! sa...

Härligt med egna grönsaker och så fina färger du har i landet. Din snötörel är himla fin och jag ser att det är många som övervintrar den. Kram Merja

Här är gudagott att vara ! sa...

Testade också att så svartrötter i år, men med ett magert resultat. Jag som trodde att dom var lätta att få att gro.
När man ser dina bilder har man svårt att tro att vi bor i samma land...Här har vi 5 minusgrader, och isen håller på att lägga sej på sjön.
Ha det gott !
Kram / Anneli

Törnrosa sa...

Även en disig och grå dag har sin tjusning, tycker jag. I alla fall när man kan kura inne. Eller njuta av nyupptagna grönsaker, som du kan.
Ha det bra.
Törnrosa

A House With A View sa...

Oj vilken skörd! Snacka om gröna fingrar :) Jag har aldrig ätit svartrötter, inser att det finns mycket jag inte testat. Jag håller ju på så smått att fixa min köksträdgård och har börjat bli lite nyfiken på olika grönsaker att odla.

Jättefint tak också! Bra att ni valde lite extra fint tak, det gjorde ni rätt i tycker jag :)

Många kramar aka

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fint taket blir. Och bra skörd, kommer bli gott i vinter när du bor hemma. Och vintern får gärna dröja.
Ha en bra helg
Kramar/AM