Bloggintresserade

torsdag 6 mars 2014

Konstig glädje.....

Hej mina vänner där ute i marsvinden!


Det blåser lite idag. Vindar som gör att graderna känns lite kallare än det år.
En tur till kolonin blev det idag. Kolla så hus och allt finns kvar, vattnet har sjunkit undan vid plintarna, lite växter börjar krypa fram ur jorden.


Löjtnantshjärtat har börjat sticka upp några stjälkar.


Och rabarbern visar att den klarade flytten i höstas.

 Nu kan jag nästan känna att det är dags att till och med ta ut lite möbler att sitta på och kanske fika där.

På hemvägen stannade jag till vid Blomsterlandet. Det är farligt att gå in där, jag blir så frestad av så mycket vackra Penséer, Tusensköna. Primulor och påskliljor.
På en hylla stod det en helt underbar Julros. Den bara ropade på mig 
" Jag vill vara på din koloni tillsammans med dina andra julrosor" 
Tror ni jag kunde låta den vara ???
 Nej då den fick följa med hem.
 



Den heter
Doubble 
EllenPicotee
 


 

En av de finaste jag sett näst efter den svarta
 




  



Knoppen ser nästan ut som ett litet plommon.



Naturligtvis blev det en del andra blommor med. Måste ju ha nåt på köksbordet också. Det fick bli en lite ovanligare sort av Primula.

Den är mörkt vinröd och
 mörkt lila med vita kanter på blomman.


 







Att plantera ute blev det ett gäng  vita dubbla primulor.
I en lång korg. Så fort de vant sig vid ute temperaturen skall jag plantera ut dom under mina pioner.




Tre olika primulor blev det.
Jag tokgillar de dubbla.
Ibland blir jag jätteglad för lite konstiga saker.
Den här stjärnan till exempel.
Nu tror ni väl jag blivit helt knasig( ni som känner mig i alla fall).
Nej då ingen fara. Jag skall ta bort det virkade och klä den med ris till jul.
Ett tips om ni vill ha lite billigare stommar kan man hitta på loppisar.




Önskar er alla en härlig fredag.
Kram Meta

5 kommentarer:

Lotta sa...

Det är verkligen spännande att titta runt i trädgården nu för det ändrar sig för var dag som går, härligt att se att det börjar växa igen!
Må så gott!
Kram Lotta

Tittis trädgård sa...

Vilken underbar julros, förstår mycket väl att du inte kunde stå emot hennes vädjande blick! Den vinröda primulan var också en liten skönhet./ Kram Titti

Solstrimmor sa...

Tänk vilken kraft det finns i växterna, jag bara älskar de små tuffingarna som spränger sig upp ur jorden den här tiden:)
Och julrosen var allt en riktig skönhet, förstår att du inte kunde gå förbi den när den ropade på dig!!

Kramar från Eva-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så roligt när du kan börja ställa ut några stolar och kanske fika i solen, om den nu behagar lysa...
Jag ska på Blomsterlandet idag, ska kika efter sån julros, så fin!
Ha en mysig helg
Kramar/AM

lavendia sa...

Jag håller med dig om att den julrosen var litet utöver det vanliga. Den såg jag inte när jag var där. Och inte det andra heller. Jag var där häromdagen, men måste ha haft för bråttom.