Bloggintresserade

torsdag 27 mars 2014

Blommiga fredag "Måttfullhet"

Hej mina vänner där ute i världen!

Då är det dags för Blommiga fredag igen och idag är det måttfull som är ordet.
Det är inte lätt men jag försöker så här............

Att vara måttfull är enligt en tolkning i Vikipedia och av Artistoteles, att vara fullkomlig. Och vad är fullkomligt i våra trädgårdar??????????????

De växter vi har i våra trädgårdar är enligt mig fullkomliga var och en på sitt sätt. För mig är det nog framför allt rosen. 
Den är vacker 
Den doftar gott 
Den ger en sensuell känsla 
Den sprider glädje
Den finns i många varianter,(någon till alla)
Den finns med som ett  kärlekens tecken.
 







Listan kan nog göras hur lång som helst beroende på vem som skriver den.
 



Amber cover. 
och en namnlös som jag räddat på min lott.













 
 De här tre är krukrosor jag fått och sedan planterat ut i in rosrabatt. De har blivit otroligt vackra året därpå, borde nästan ha överlevt den milda vintern i år.
 


 Jag har en förkärlek för inte så "vanliga" rosor. Det var inte den här "Rapsodi in blue" när jag köpte den för 7-8 år sedan men den har varit mycket populär nu ett tag.


Det här är också en ros som jag inget namn har på. Den fanns också på kolonin när jag kom hit.

 




Mitt bidrag denna Blommiga fredag tycker att du skall gå in där och titta på alla vackra bilder som bjuds.
Önskar er alla en fin fredag
Kram Meta

22 kommentarer:

ulla laiho sa...

Underbara rosor!!!

Rost och rädisor sa...

Så tjusigt och tänk att du får plats med alla på kolonin!
Ha det fint
/ Anette

Mejrams! sa...

Så många fina rosor du visar! I min förra trädgård hade jag ett femtiotal men i den nuvarande har jag bara två. Ha en riktigt fin helg! Kram Merja

Sabelhagens Olivlund sa...

Fina rosor du har! Jag skulle gärna vilja ha Rhapsody in Blue.
Ha det gott
Kram Maria

Sabelhagens Olivlund sa...

Fina rosor du har! Jag skulle gärna vilja ha Rhapsody in Blue.
Ha det gott
Kram Maria

Anneli - A'la Foto sa...

Underbara rosor och vackra bilder! Jag gillar den gammaldagsrosalila!

trädgårdsdrömmar sa...

Så många fina rosor du har.
Kram.

Mia sa...

Vackra rosor, härliga bilder, det doftar nästan genom skärmen :)

Marit sa...

Herlige bilder av dine flotte roser! Jeg gleder meg til de blomstrer igjen :-)

Klem Marit

lavendia sa...

Ingen måtta på vad du får plats med på en kolonilott. Så mycket fina rosor. Jag gillar de litet blåaktiga, även om jag inte tycker det är en rosfärg. Trevlig helg på kolonin. Det ser ut att bli koloniväder.

LINDA sa...

Rhapsody in Blue hade jag, men den överlevde inte förra vintern. Tyckte så mycket om den även om min kära faster påstår att den ser ut som en spya!?! Hon spyr uppenbarligen mycket mer sofistikerat än jag ;) Måste nog skaffa mig den igen.

Kram och ha det nu riktigt gott!
//Linda

PysselMoster sa...

Ja det är fint med rosor. Har övervunnit det mesta av mitt motstånd mot taggarna :)
Och det finns ju som du skriver så mycket att välja mellan.

Villrose sa...

Vakkert sagt om roser. De er jo fullkomne :-)

Randi sa...

Helt underbara rosor...längtar sååå!
Önskar dig en skön helg!

Veronica sa...

De är definitivt totalt fullkomliga de vackra rosorna!

Om ett par månader så börjar de blomma och då är lyckan fullkomlig och inte ett dugg måttfull!

Kram oc trevlig helg

Veronica sa...

De är definitivt totalt fullkomliga de vackra rosorna!

Om ett par månader så börjar de blomma och då är lyckan fullkomlig och inte ett dugg måttfull!

Kram oc trevlig helg

Unknown sa...

Nydelige roser!

Tittis trädgård sa...

Alltid lika underbart med rosor:-)

Carina, 4 Seasons by Carna sa...

Fullkomlig - det var minsann ett roligare och bättre ord :) Rosporträtten var jättefina och visst är rosen en av de blommor som förtjänar omdömet!

Ha en härlig helg! Kram, Carina

AnitasVäxtkraft sa...

Helt underbara rosor du förevigat. Måttfullhet i trädgården är betydligt svårare än inomhus! Man vill ha så mycket - det ena finare än det andra... Trevlig helg!

AnnA sa...

Hej Meta!
Så bra tolkning, och vad man längtar nu efter att sätta sekatören i de små liven, som vissa i vår trädgård inte är så måttfullt små...
Trevlig helg på dig!
hälsn
AnnA

Hélena sa...

Helt underbara rosor! Jag fullkomligt älskar dessa skönheter och i år tror jag att de kommer att slå rekord. Mina har nästan inga skador alls efter denna milda vinter.
Kram Hélena