Bloggintresserade

måndag 3 mars 2014

Dag för dag

Hej mina vänner!
Här rullar dagarna på, jag är fortfarande sjukskriven, försöker fördriva tiden så gott det går. Orkar inte så där väldigt mycket förrän det värker och jag tappar lust och humör för det mesta.
Så jag tar det dag för dag och hoppas på det bästa.

Vi har haft årsmöte för kolonin. Där var en kille från Nyströms trädgård och pratade om att odla i lerjord, som vi har massor av. Vi fick också förslag på både träd,buskar, rosor och perenner som passar bra för vår jord och en koloni.

Några rosor som han 
rekomenderade oss


Bonika.

 



 Ghislaine de Feligonde





Louis Bugnet







Astrid Lindgren   
                     

                                                           

Honungsrosen Hybrida.



Ibland har man valt rätt utan att veta om det, bara för att man gillar rosorna.


Även av de perenna växterna han rekommenderade var sådana som jag har hos mig.
 
Han pratade om att odla med torvblock istället för att gräva sig ner, då får man lätt en bassäng istället att odla i. Det känner jag mycket väl igen. Så därför har vi valt från början att bygga upp våra rabatter.



Det här är de senaste lådorna till mina grönsaker och potatis.Den högra finns det redan sparris i med smultron runt om.
Ni kan tro att jag längtar tills jag kan vara där varje dag.

Önskar er alla en fin vecka med hopp om lite sol också.
Kram Meta

14 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

De rosorna är riktigt fina allesammans, tur för dig att de trivs i lerjorden. Här har vi sandjord som inte är så bra för rosor så det är en kamp varje år att förbättra jorden. Hoppas att du kryar på dig snart, jag vet ju hur trist det är med värken. Man tappar liksom lusten till allting, men snart så är värmen här igen, kanske du blir bättre då/ Kram Titti

"Hemmet är min vrå" sa...

Ja tänk när det blir dags att odla och när det blir vår och sommar,såå skönt. Krya på dig och hoppas du mår bättre snart . Kram Mimmi

"Hemmet är min vrå" sa...

Ja tänk när det blir dags att odla och när det blir vår och sommar,såå skönt. Krya på dig och hoppas du mår bättre snart . Kram Mimmi

Annika sa...

Så intressant med ett föredrag om jordförutsättningarna! Riktigt fina rosor allihop, sådan tur för dig att de trivs i lerjord. Jag har en del av de sorterna i lerjord men har också planterat en honungsros i sandjord. Får väl ser hur det går!
Krya på dig!
Kram Annika

Änglarum sa...

Hej! Climbing bonica satte jag för 2 år sedan! Hoppas den sätter fart på höjden i år:) trist med värk! Hoppas du blir bättre kram Jessica

lavendia sa...

Som sagt, ibland har man valt rätt utan att veta om det. Den vita Louise Bugnet skulle jag vilja ha, men dels tycker jag rosor är litet jobbigt och dels har jag ingen plats. Men blir det ett tomrum, så.

Snäckskalsdalen. sa...

Hoppas din värk far sin kos, det är inte roligt att ha värk.
Men desto roligare med inspirerande föredrag om växter! Härligt.
Agneta kram

lisashus sa...

Så bra med lite rostips! Jag har också lerjord på torpet, så jag tackar för tipsen!

Kram
Lisa

Sofia sa...

Härliga rosor!!! =)
Hoppas att du snart får må bättre...
Kramis Sofia

lavendia sa...

Jag såg sådana hängen som du hade i ett tidigare inlägg. Igår såg jag sådana och då var det dessutom små kottar på. Al är det alltså.

HWIT BLOGG sa...

Åh sparris och smultron! Vilken underbar kombination...ja nu börjar det klia i fingrarna att få så, skörda och njuta!
Kram på dig,
Titti

Malys krok sa...

Nydelige roser du viser. Morsomt med den som heter Astrid Lindgren.
Så bra at hun har fått en rose oppkalt etter seg. ja snart er du vel i full gang med å planlegge og plante. Håper du snart er frisk igjen! Klem fra meg! Takk for hilsen! -Margit-

Marit sa...

Jeg håper du blir bedre snart, det er tungt å gå og ikke være i form.

Men så flotte roser, jeg fikk lyst på alle sammen hehe.
Det er artig å være på foredrag og lære litt nytt og få nye impulser.

Ha en fin dag Meta.

Leena sa...

Bra tips på rosor som jag nog tror skulle trivas hos oss också. Jag är lite sugen på att skaffa mig en honungsros - men var ska jag ha den? - efter att ha sett alla underbara honungsrosor som andra har.