Bloggintresserade

lördag 13 december 2014

Lugna puckar i advent

Hej alla vänner!!

En lördag som gått i lugnets tecken, jag tar det lite piano för jag börjar( på ett år) känna av en smygande förkylning. Det har jag varken tid eller lust med.



Det är dags att göra min julkrubba färdig för året.
Hittade det här skåpet för nåt år sedan och då bara såg jag att min krubba skulle vara  där i den böjda öppningen.
 Figurerna är från olika ställen och år.
Det behöver inte vara så perfekt tycker jag. Det är budskapet som är viktigt.



Tanken på en krubba fick jag för länge sedan. Jag fick de här tre vise männen av en moster innan hon gick bort.De har legat i lådan och jag har letat efter de andra figurerna som passar i storlek.





Vi fick en färdig krubba en gång av svärföräldrarna, den hade vi när barnen var små. Färgen på figurerna har nu försvunnit, för de var av plast.Det var dags att tänka om.


Så hittade jag Josef och Maria med Jesus barnet på en loppis förra året.


Mina halmänglar som jag fått som barn har också sin plats där. En kamel hittade jag också på loppis.Lammen har jag fått av en väninna. Nu fattas bara fåraherden.
Det sista som kom på plats är belysningen med stjärnor. De är från Blomsterlandet.

 Nu kan jag sitta här och kika på hela skapelsen när jag bloggar. Det gör mig glad och lugn.


 
Nu tänder vi tredje ljuset i advent. Firar Lucia.
Önskar er alla en fridfull söndag
Kram Meta





8 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Din krubba har fått en synnerligen fin plats i vackert skåp! Fint med ljusslingan bakom.
I år fick dotter Å ta min julkrubba. Den har inte varit uppackad på många år på grund av utrymmesbrist. Nu står den på hennes piano och är så fin. Roligt när barnen vill ta över!

Ha en fin tredje advent.
Kramar från Eva-Mari

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det skåpet blev perfekt till din julkrubba. Jag har också figurer men ingen krubba och inget sånt fint skåp heller. Jättefint med ljusslingan också.
Kramar/AM

Cat sa...

Jag håller med dig det är så stämningsfullt med julkrubba. Jag har ännu inte hittat min, men det var ett bra tips att ta figur för figur.
Vilken fint luciatåg du har tillsammans med adventsljusen.
Ha de gott. Kram, Catarina

lavendia sa...

Vilken fin plats för krubban. Som gjord för densamma.

stardust sa...

Dear Meta - Your collection of the Nativity scenes is lovely. Lighting candle one by one to pray or to celebrate is universal idea, even if you are not born into Christianity. Have a nice holiday season.

Yoko

Hajan sa...

önskar faktiskt detsamma till Dig.
Så bra det passade i den fördjupningen, som gjord för
en krubba.
>>>Jättefint tycker jag.
God fortsättning snart är det Jul.

AnitasVäxtkraft sa...

Fantastiskt perfekt ställe att ha krubban! Tror minsann jag ska plocka fram min krubba också! /Anita

Här är gudagott att vara ! sa...

Vilket underbart vackert skåp som nu till jul verkligen är som gjort för att visa upp julens budskap.
Så fint du har gjort det för Josef, Maria och huvudpersonen själv !
Ha det gott och sköt om dej ♥
Kram / Anneli