Bloggintresserade

onsdag 10 december 2014

Det var sant.

Hej alla vänner där ute i snörusket!


Idag är det ett himla oväder, Det blåser och snön den kommer på tvären, det blir inget på backen för det är nog för varmt för det 1+ har vi nu.



Det är rätt skönt att få vara inne och pula idag. Det finns massor att ta reda på efter balkongröjet.

Förra julen hade bloggaren Hemmet är min vrå  ett tips om ost till oss.
 Jag måste erkänna att jag var skeptisk.
Jag måste testa, för nyfiken blev jag.
Osten har stått sedan jul, då den var billig, i min källare. Köpte en till Påsk med utifall det skulle vara gott.

Och vet ni vad Mimmi hade rätt. Den är nästan som en Svens skeddar. Fast mycket billigare.
Det är klart jag har ju fått vänta ett år. Nu kommer det att köpas ofta och ställa i källaren med datum på och när den är klar.
Vi äter nämligen massor av ost och marmelad hos oss.Starka ostar är inte så billiga längre. 
Tack Mimmi för tipset.



Det brukar inte se ut så här i mitt köksfönster till Jul.
Hyacinter och ljusstakar brukar det stå här.

Nu i år är det lite upp och ner med blomandet även inne. på fönsterbrädan


 

Hos mig blommar en vit kaktus, eller ska kanske säga svagt rosa.
Inte så konstigt kanske,

Fast att en pelargon blommar, med många fina klasar av vita stjärnliknande blommor och är grön och fin.Det är nog inte så vanligt vid juletid.

Det är "Vectis Glitter" Måste tillägga att den har blommat hela sommaren ute på kolonin.

Mannen är på jobb ikväll, då passar det bra med lite fixande här hemma.Så nu är det slut med pausen.
Önskar er alla en bra kväll
Kram Meta

11 kommentarer:

Tittis Trädgård sa...

Här har vi också busväder idag. Mängder av grenar har blåst ner på vägarna. Kul idé med att lagra ost själv, det har jag aldrig hört talas om förut./ Kram Titti

Cat sa...

Åhh jag är så glad att vi slapp snön :-) Det ösregnande och höll sig på plussidan, så vi slapp halka runt på vägarna.
Lite udda är det i år, jag hittade också blommande pelargoner igår, även rosmarinbuskarna står i full blom :o
Ha de gott. Kram, Catarina

Inger sa...

Mina pelargoner har precis slutat blomma, ovanligt sent. Regn hos oss.
Kram

Veronica sa...

Vad nyfiken jag blir på osten ! Kan du berätta hur man gör!?
Nu längtar jag efter snö för ljusets skull men annars får det gärna låta bli att bli massa minusgrader ;)

Kram

Solstrimmor sa...

Här har all snö regnat bort och jag kunde cykla ner på stan igen. Har aldrig cyklat i december förr, hur ska detta sluta?
Intressant med hushållsosten som tydligen går att lagra själv! Har aldrig hört det tidigare. Ska de alltså lagras ett år i sval källare?

Söt kaktus!
Ha det bra!
Kramar från Eva-Mari

Katta sa...

Åhh vad vacker den Pelargonen är!! Passar ju jättebra till jul med sina vita stjärnor :D Så man kan alltså lagra osten själv, skulle aldrig funka hos oss då männen i familjen är värsta ostråttorna ;) kram Katta

Hajan sa...

Det var väl ett lyckat prov med osten då.
Nej jag skojade med innehavarewn när jag handlade ost sist. 186:- kr kilot, jag sade det är som skulle köpa in sig i affären.
Det var vanlig,liknande Prästost..
jag skulle ju ha julbord och hon tycker inte om julosten,
så då fick det kosta.
puu så dyrt allt är

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det ska jag prova, med osten. Vi har ju matkällare så där borde det vara perfekt temp. Tack för tipset.
Ha en fin lussehelg
Kramar/AM

Änglarum sa...

Hej!Så kul att du testade Mimmis tips!! jag kom ihåg när hon skrev om det! sådan otur för mannen aj aj!!! hoppas han snart blir bättre,man blir ju lite begränsad med bandagering.Önskar dig en fin helg ♥kram kram Jessica

Sofia sa...

Ja, super bra tips ju..=)
Kramis
Sofia

LINDA sa...

Oväder är trist, men oj så fint med snöfall även om det säkert försvann. Själv sitter jag här och undrar om vi ska få känna av något av den där blåsten. Den ska ju gå längre söderut än vad de först trodde, så vi kanske klarar oss. Än så länge är det i alla fall i princip vinstilla här.

Kram
//Linda