Bloggintresserade

måndag 8 december 2014

Kolsvart är färgen hos Charlotta

Hej alla vänner!

Då var det dags igen för allt vackert i färgen svart hos Charlottas trädgårdsfärger  
Lite sent ute kanske men "bättre sent än aldrig" heter det ju.

Jag älskar svart i allt, Kläder,blommor blad och byggnader. En bekant till mig sa en gång "du måste söka hjälp för det där, det är inte bra". Fattar inte vad hon menade jag känner mig inte alls konstig för det. Visserligen var det när inte svart var så populärt. Undrar hur hon tänker idag.



Mitt hus på kolonin är svart.
Av flera anledningar. Det syns lite mindre från vägen och mot vår egen väg. Växterna gör sig bra mot den färgen.





Blommor som går mot svart. Den första är en Julros. Den blommar inte nu men väl i vår, det är den som blommar senast hos mig.






En pelargon  mitt växthus.





En läcker svart fjäril.Det har jag haft många av i sommar










Riktigt mogna vindruvor är också svarta. De här har de ett tag kvar.


 




Lite mera bär. Det är björnbären som gett mig en enormt stor skörd detta året.


Och den svarta potatisen 
(Blå kongo)som tyvärr var full av små djur, vi fick smaka några i alla fall.



En akleja som jag föll pladask för, annars är jag ingen älskare av den blomman.


Den märka nästan svarta tulpanen är det inte många kvar av, sorken gilla sånt.


I år har jag satt en hel del tulpaner i krukor istället få se hur det blir.


Nu får det nog räcka för denna gången annars så tröttnar ni nog.
Ha en fin andra adventents vecka
Kram Meta

8 kommentarer:

cissi sa...

Svarta blommor kan vara riktigt vackra. Själv hade jag svarta tulpaner vid huset, men dem får någon annan njuta av till våren!

Cat sa...

Vackert med svarta blommor.
Ha de gott. Kram, Catarina

Helena sa...

Gillar gillar gillar alla dina bilder idag! Svart är en favoritfärg i trädgård för mig så svart det nu kan bli.
KRAM från mig!

Annika Christensen sa...

Svarta blommmor är så tjustigt!
Jag har inte haft så mycket svarat men det börjar smyga sin in lite mer.
Köper däremot ofta skor i svart.
Ha det gott
Annika

Hajan sa...

Jaa smaken är som baken delad.
Jag tycker det är snyggt hos andra, själv vill jag inte
ha svarta blommor, påminner fär mycket om begravningar.
Du har lyckats med mycke svart, och det var snyggt.
kramis från Hajan

Rost och rädisor sa...

Så många härliga svarta växter du har och det är fint med alla nyanser, matt och blankt. De mörka julrosorna trivs tyvärr inte här. Får nöja mig med Niger, men annars känner jag igen den där dragningen till svart långt innan det blev modernt. Jobbade inom psykatrin för många år sen. Då undrade en av våra läkare om jag var deprimerad eftersom jag alltid gick i svart. Nej, det var jag ju inte. Gick över till brunt några år för att se hur det kändes, sen blev det svart igen.
Ha det så gott
Anette

Här är gudagott att vara ! sa...

Delar din passion för den svarta färgen ! - Inte så mycket när det gäller möbler, men kläder och blommor får gärna och ofta vara svarta !
Tittar man in i min garderob så är det svart ;)
Härligt att se dina vackra bilder på det svarta temat !
Ha det gott och sköt om dej !
Kram / Anneli

Tittis trädgård sa...

Svart Julros och svart Akleja önskar jag att jag hade i min trädgård! Hos mig är det mest krukor och annat som är svart. Men du har ju hittat en hel del.
Ha en skön vecka/ Kram Titti