Bloggintresserade

fredag 12 december 2014

Så gjorde jag! och Lucia

Hej alla vänner där ute!

Några undrar över hur jag gör med osten för att få den lagrad.

Jo jag köper en hushållsost när den är billig. Ställer den i källaren (eller kylskåp) där det är ungefär samma kyltemperatur hela tiden. Jag brukar vända den när jag är ner till källaren. Sen får den stå till julen kommande år.( om det är då jag vill ha den) Svårare än så var det inte. Lyck till om ni provar.

Nu har min röda amaryllis börjat att slå ut. Den står i ett högt glas. Tror inte den kommer att vicka omkull nu.
 






Amaryllis är nog den bästa Julblomman jag kan tänka mig. Dels för alla allergier hos oss och så är den så pampig. I år har det bara blivit den här och en vit. Den vita har inte kommit så här långt än.

Idag har det bakats Lussebullar här. 
Både kusar och bullar med mandelmassa och utan
Alla har olika favoriter här hos oss, bäst att var och en får sin någon gång under helgen.



Det är ju dags för Lucia. I vanliga fall är det på skolan jag firar det. Från och med nu får jag fira hemma. Mannen är hemma en stund på morgonen så det blir frukost framför TV.



Jag bara älskar mitt Lucia tåg,  gjort av Erkers Maria i Dalarna.Kanske mest känd för Sverigealmenackan
 




 Årets till skott är de här pepparkaksgubbarna.
Visst de ska vara tre. Den tredje jag ville ha var slut. så det får bli nästa år.
De är så söta. Skulle kunna ha mer än tre.

Det är inte bara Birgitta Hedlund som målar fina ljusdockor.
Den här har Ann-Margret Jonth från Falun gjort.
Den är också fin.
Jag är väldigt förtjust i hantverk. Det är så roligt att se hur duktigt folk det finns i vårt land. Det är värt att bevara och vara rädd om och föra traditionen vidare. 



Nu skall jag vila mig efter bakningen.

Med det här önskar jag er alla en fin och vacker 
Luciamorgon och en skön lördag.
Kram Meta

4 kommentarer:

Här är gudagott att vara ! sa...

Visst är Amaryllisen en både vacker och ståtlig blomma ! - Och lättskött är den också.
Jag måste säja att jag älskar er vackra tapet ! - Tyvärr tillverkas den inte längre, annars hade jag tapetserat vårt kök i den på direkten !
Oj vad du har bullat upp, med massor av olika sorter. Och goda ser dom verkligen ut att vara !
Förstår att du är glad över det underbart vackra luciatåget, för vem skulle inte vara det !
Ha nu en mysig luciadag i morgon och en härlig helg ♥
Kram / Anneli

Gunilla sa...

Så fin din amaryllis är .
Jag har nyligen köpt en som är i knoppstadiet så jag hoppas att den blommar till jul.

Vilka fina hantverk du har köpt jag gillar också det som är handgjort.

Önskar dig en riktigt trevlig helg.

Lotta sa...

Precis så gör en vän till oss och har man tur får man smaka den ljuvligaste ost varje jul! Trevlig helg och kram från Lotta som just nu har regnblandad snö och BLÅST utanför fönstret!

Sara sa...

Spännande med osten! Vänner till mig har tipsat om att det blir som västerbottenost när man gör så men har inte vågat prova! Men nu ska jag! Så har man nåt gott att se fram emot nästa år :) Trevlig lucia och fortsatt trevlig helg! Sara