Bloggintresserade

torsdag 25 december 2014

Juldag

Hej alla där ute!

Då var det snart slut på årets Juldag. En helt fantastisk dag på flera sätt.
 
När vi gick till sängs på julaftonskvällen var det vitt på marken och träden var så vackra
Tidigare på dagen regnade det. Barnen blev så glada när de såg snön.
Mitt 5-åriga barnbarn sa till mig kvällen innan " imorgon är det julafton då kan vi gå ut och leka i snön du och jag."
Inte kunde jag tro att hon hade så rätt i det.

Juldagen som i min barndom var en av de längsta dagarna på hela året. Tidigt uppe för att gå till julottan resten av dagen var så seg och ingen att leka med, så var det ju då alla var hemma hos sig. Jag hade tidigt i mitt liv bestämt att så skulle inte mina barn behöva ha det.
I år har vi varit samlade hela familjen här hos oss. Då såg jag möjligheten att göra nåt vi inte brukar göra.

 

Efter frukosten packade vi en stor väska med korv, bröd, kaffe, varm choklad och cup´kakes.
Vi drog helt enkelt till Kolonin. 



 


Där grillade vi korven och drack kaffe. Så härligt det var, lite kallt om fötter och händer, vi är ju inte vana än med vintern.

 


 Solen lyste på oss och det var en så skön känsla att vara där.
Och tänk om några månader kan jag sitta här och fika i vårsolen.

 
 Nu har julrosen gått till vila även den.





 



Väl hemma igen packades det om till skridskor. Det var mycket folk som tänkte som vi.




 


Det är en fördel att ha en stor bandyplan till vårt förfogande hela vintern, även om det är varmgrader ute.






 

När det började närma sig kväll var det dags för middag. 


 





Nu kan vi vuxna vila ut med glögg godis och mys, medans barnen ser på julklapps filmen och sen sover de sött. 

Önskar er fin fortsättning på helgerna
Kram Meta

8 kommentarer:

Lotta sa...

Såå mysigt med snö och korvgrillning! Här har vi ingen snö men desto blåsigare! Har just vinkat av ena dottern som skulle iväg till sitt jobb medan resten av huset sover....God fortsättning! /Lotta (som ska gå ut och fota istappar så snart det blir ljust!!!)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Där kom du på en toppenidé, det är sånt man ofta minns mest när man tänker tillbaka. Kanske kan bli en mysig tradition.
God fortsättning på julen och kramar
AnnaMaria

Solstrimmor sa...

God fortsättning på den mysiga julhelgen! Själv har jag packat de tre första kartongerna:) Men tänk att man (jag) blir svettig av det!

Kramar från Eva-Mari

Cat sa...

Så underbart det ser ut. Både korvgrillning och skridskoåkning, precis som barndomens önskejular.
Ha en underbar fortsättning. Kram, Catarina

Veronica sa...

I mina ögon en helt perfekt jul :)

Vilken bra idé att grilla korv med familjen och inte bara sitta inne och äta godis ;)

Ha en fortsatt bra jul!

//Veronica

A House With A View sa...

Så stämningsfullt och mysigt! Perfekt att åka till kolonin för lite korvgrillning, att använda platsen året runt liksom :) Och så kul med skridskor :)

Många kramar aka

Erikslundsliv sa...

Vilken mysig dag ni haft, och vilken fin ljuskrona du har över bordet, stor och pampig!
Här är det -12 grader nu och jättevackert i skogen, som en sagovärld!
God fortsättning!
Kramar, Ann

LINDA sa...

Så mysigt med en utflykt till kolonin! Ser härligt ut med grillen också. Funderade på att grilla här hemma i dag, men sedan insåg jag hur mycket julmat vi har kvar och den behöver ätas upp innan vi besöker affären. Den räcker nog till nyår.

Jag har just fått flera myggbett - misstänker att de små rackarna försöker övervintra i veden och vaknar till liv när vi bär in den i värmen ;)

Kram
//Linda