Bloggintresserade

lördag 6 december 2014

Magiska stunder.


Hej alla vänner där ute i advents tid.!

Som ni vet så skulle jag inte åka på någon julmarknad i år för att det är sååå trist väder.
När jag åker är det för stämningens skull inte för att handla en massa.

Hit var vi idag. Torpa Stenhus

Här finns många andar som inte fått ro. Det går att följa med på så kallade "Spökvandringar"  genom slottet. På nåt sätt var det en magisk känsla att vandra runt i naturen.Gå gärna in på länken och läs mer.

 
När vi klev ur bilen möttes vi av den här dimman.Vi nästan inte såg träden på den lilla holmen i sjön.




Vi stod(3 Fotande tjejer) och pratade en kort stund.

 
 










Det är slottet ni ser på bilden


 Själva julmarknaden är i ladugården som man gjort om till en fin lokal. Nu mycket julpynt stånd och ett mindre Café,det finns även ett separat Café. Där var det fullt på grund av bussfolk.

 På vägen upp till ladugården passerade vi den här mysiga lilla hästen,barnen fick sitta i vagnen och åka med. Ägaren sa att hästen älskade att dra 
 barnen.
 
Inne i ladugården är det som på alla julmarknader. Mycket folk försäljare och några förevisar även sitt hantverk det är kul.



Jag gör som Ernst, gillar Halmslöjd


Den här mannen gör Halmbockar.
De små blir så söta.






Nedanför kan ni se Ernst stjärna fast utan vippor.
De är nog mer vanliga så här.
 


 




Undrar hur det känns att bära den här klänningen i ståltråd,

 



Tomtar al´a 2000 talet och lite gammaldags pynt
(fast nygjort)
fanns naturligtvis också.

 
När vi kom ut för att gå och se på området så möttes vi av dessa riddare. 
 


 Det visade sig att de höll till i ett Tipitält vid slottet. Där kunde man lära sig av dom att hantera en värja.



 Innan vi fikade gick vi en runda på området, till slottet och den vackra viken vid sjön.

Som ni ser så har dimman lättat och vi kan se den vackra sjön.



Vi gick vidare upp mot slottet. 
Ett stort vitt slott med en pampig ingång.











Längre in i slottet än så här gick vi inte 
Det var pyntat och fint även där. På lite gammaldags vis.


Vi bestämde oss för att åka hit och gå in där när det är "spökvandringar" i sommar i stället.

Nu var det dags för lite fika. Eftersom det var fullt på Caféet fick vi äta vår goda obligatoriska Julskinksmacka och bakelse i ladugården. Det var inte dumt det heller..
 







Då börjar vi närma oss hemfärd.

 
När vi kom ut var det såå vackert. På himlen började molnen att dela sig och solen tittade fram lite grann.


Ni ska veta att nu har jag svårt att välja bilder. Det var helt magiskt att stå där och fota.


 



Över hela området lyste det av mystik med en känsla av att vara iakttagen.






Det här var min Julmarknads lördag
Hoppas ni också har haft en härlig lördag vad ni nu än har gjort.



I morgon tänder vi andra ljuset.
Kram Meta

9 kommentarer:

Hajan sa...

Det måste ju ha varit givande
att gå omkring där.
Så fina bilder Du tagit, den
första vid den vackra sjön, kan Du ju göra en fototavla av.
mycket bra fotograf är Du.
Jag och min man skulle gå på
"spökvandring" på ett slott i Sörmland. när vi gick runt och tittade på allt julpynt .så fick vi se en del lustiga figurer.
Det var de som skulle spöka, tyvärr hade de förirrat sig i
slottet. De skulle ju inte alls ha synts förrän vandringen var.
De hade nog inte lyssnat ordentligt på var de skulle vara.
Så de jobbade där som Spöken.
kram Hajan

A House With A View sa...

Wow vilka härliga bilder, magiskt natur där!! Och vilken mysig julmarknad. Jag håller med, det är främst stämningen man är ute efter på julmarknader. Helst ska det snöa lite lätt också :) Men du vilken klänning!! Den kanske inte skulle vara den skönaste att bära till julfesten, haha :)

Adventskram aka

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken bra lördag, finare ställe för julmarknad är svårt och hitta. Dimman får kompensera för den uteblivna snön, jättevackra foton.
Adventskram/AM

Cat sa...

Men vilken fantastisk miljö du har hittat igen. Dit skulle man ju åka - jag älskar gamla slott och de får gärna vara både pyntade och behängda med spöken ;-
Ha en riktigt fin andra advent. Kram, Catarina

LINDA sa...

Den där skinkmackan ser väldigt god ut. Jag kanske skulle köpa en skinka och baka den i ugnen. Det är ju jättegott. Men du har nog rätt i att jag får tänka bort snön. Fast jag vill egentligen inte. Nästa helg tar vi nog hem granen från skogen - om vi kommer ihåg var den står. Klarar nog inte av att vänta till fjärde advent - då är det ju nästan jul :)

Kram
//Linda

Änglarum sa...

Hej hej!ser att jag hade helt fel om vart du skulle :))) Eksjö var mysigt precis lagom utav allting och väldigt julig stämmning..ser fint ut där ni var också..i dag regnar det lilla vita på backen bort..det kunde väl fått vara kvar!!Ha en fin Söndags em/kväll..kram Jessica

Katta sa...

Vilka härliga bilder!! Jag hade gärna gått på spökvandringen :D Vad passande med dimman. Men den där stackars ponnyn ser ut att längta till nåt annat men den har väl inget val än att gilla läget. Kram Katta

Inger Marie sa...

Herlig med julemarked! Mange rundt i blogg-verden som har besøkt slike denne helgen:)
Flotte tåkebilder:)
Ønsker deg fine advent-dager:)

Erikslundsliv sa...

Jag har också varit på julmarknad idag! Vid gruvan i Falun, trevligt och mycket folk som vanligt. Nu på kvällen har jag klätt min lilla gran i matsalen med halmfigurer som jag såg att du också gillar! Det blir sådär härligt gammeldags som jag tycker är så fint!
Kram, Ann