Bloggintresserade

söndag 14 december 2014

Julvandring

Hej alla vänner!

Dagen är rätt skön här, 3+ grader och lite vind. Pysslar hemma på förmiddagen. Det tar liksom aldrig slut hittar nya grejer hela tiden. Så är det visst alltid när vi skall fira jul här. Har nog ett uppdämt behov från de år jag inte gör så mycket.


 
Det blev också en tur till en By där det var julvandring  bland hantverkarna idag.

Julgranar sålde de på en av gårdarna och lite loppis. Ostkakan som de skulle sälja tog slut den första timmen.Snopet för mig som ville ha den.

 
Här i byn finns en kvinna som har ett ljusstöperi. Där man kan beställa tid för en grupp och stöpa sina egna ljus.

 
Rena julstugan
Här sitter vi och äter julgröten när vi stöper ljusen 




Här är ett urval av de ljus vi kan stöpa.

Att stöpa ljus är verkligen en upplevelse och ger otrolig julkänsla..



 
 
Hon har en liten butik där man kan köpa färdigstöpta ljus.

           

 Kolla in kronan. 
Den skulle jag vilja göra någon gång.

 
 Vår vandring gick vidare. Det finns en chokladverkstad här i byn också. Där fikade vi . Det var så mycket folk att det var svårt att fota.

Där stod hantverksfamiljen från Lomsjö och sålde sina vackra och välgjorda tomtar. Även en vacker ängel hade de i år.


Man kan köpa choklad och praliner med sig hem om man känner för det.
Det här ligger nära min koloni så på fredagarna kan vi gå dit och köpa godis om vi vill ha.Eller ta en gofika.



När vi åkte hem hade det blivit lite skymning och de brann så fint i alla eldkorgarna.
Lite snö fanns det på marken och stämningen var fin och nu börjar jag känna att Det blir nog en fin Jul i år med


Jag brukar ju köpa en ny tomte varje år men nu blev det en söt ängel istället.
Den har tovade vingar och huvud och en krans på huvudet av ull.Den lockiga pälsen utgör kroppen..


Det var min söndag nu väntar en ny vecka med kolonijobb och lite annat pyssel till Jul
Ha en fin början på veckan
Kram Meta

12 kommentarer:

Villrose sa...

Så fint å støpe sine egne lys! Jeg ønsker meg noen håndstøpte lys til jul.
Ønsker deg en fin uke :-)

Freja sa...

Vilken mysig helg. Ängeln är kanonfin!

HelenTh sa...

Vilken mysig dag, ljusstöpning, choklad och fina ängeln. Förstår att julstämningen kröp fram i allt det trevliga.

Mejrams! sa...

Låter fint med en julvandring! Något som jag skulle behöva tror jag, för här går det så trögt med julförberedelserna. Kram Merja

Cat sa...

Åhh så mysigt, jag älskar verkligen att stöpa ljus. Vi gjorde det årligen förr (när barnen var små) men nu blir allt mer sällan. Får kanske sätt upp det på "måste-listan" till nästa år.
Himla söt ängel.
Ha de gott. Kram, Catarina

lavendia sa...

Koloni är inte bara sommar för dig. I Lomsjö har jag inte varit. Tack för tipset.

lavendia sa...

Koloni är inte bara sommar för dig. I Lomsjö har jag inte varit. Tack för tipset.

Violen sa...

En riktigt innehållsrik dag! Nu känner du väl att julen är i antågande! Ängeln du köpte med dig hem är jättefin!

Hajan sa...

Oj vad det verkade trevligt,
roligt med lite gammaldags TYCKER JAG. Hoppas på en skapligt lugn vecka önskar Hajan

A House With A View sa...

Supertrevlig utflykt!! Så synd att ostkakan tog slut... Men det ser ju ut som att ni fick det riktigt mysigt med gott fika i stämningsfull miljö i alla fall :) Söt ängel där också!

kramar aka

Inger Marie sa...

Så flott et sted! Lage egne lys er jo så koselig:)
Kos deg med juleforberedelsene:)

Här är gudagott att vara ! sa...

Åh vilken mysig utflykt i denna juliga miljö ! Och visst är det extra kul när det är riktig fint hantverk dom säljer.
Så himla gullig din ängel är, förstår att du inte kunde motstå den !
Ha det så gott och stressa inte för mycket ♥
Varma kramar / Anneli