Bloggintresserade

söndag 10 augusti 2014

Skörden i landen.

Hej alla vänner i sen sommarvärmen!


I dag var det en så där konstig känsla på morgonen, att det börja bli lite mer höst i luften.
Det var svalt när vi åt frukost men bara en kort stund senare kom solen och värmde igen.
Mötte lite kolonifolk på vägen och de har samma känsla de med, förmodligen för att vi alla börjar klippa ner och fylla skräphögen med kärra efter kärra av vissna växter.

Här har jag ju besök av barnbarn. Då kan jag hitta lite av varje som inte brukar finnas här.

I vår grind står det två små stenfigurer och hälsar välkommen.
Så glad det gör mig att hitta såna saker.


Efter gårdagens regn blev det en bild på min ros jag fick av grannen. Verkligen vacker, den får jag vara rädd om..





I år är ju första gången jag odlar köksväxter. Var tvungen att testa majs. Det har blivit 4 stora kolvar på mina 2 plantor.
Så spännande att smaka dom.









Den här rosa Hortensian hade min dotter på sin balkong förra året. Den ville inte blomma. 
 



Jag fick sätta den i mitt land och se så stora blommor den har i år. Det är nog ofta så att de trivs bäst ute på friland andra året.





  


I mitt trädgårdsland har det blivit mycket lök. Det är gul.röd och schalottenlök jag plockat upp. Purjolöken får stå kvar ett tag till.

 




Igår kväll efter allt regnet var det en härlig måne. Det ser lite spöklikt ut.

Jag önskar er alla en fin ny vecka i morgon.
Kram Meta

7 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var glada stenar, så fint dom har målat. Fin färg på din ros, och så mycket god lök.
Kramar/AM

Rost och rädisor sa...

Grattis till majskolvar och lök! Nu är du fast och kommer inte att klara dig utan egna grönsaker: D
Kram
Anette

Inger sa...

Hade också lite höstfeeling i morse, men sen blev det tokvarmt igen. Vilken fin lök du fått!
Kram

Tittis Trädgård sa...

Det är en härlig tid när man får skörda egna grönsaker. Men visst känns det lite vemodigt att sommaren går mot sitt slut. Hortensian är jättevacker/ Kram Titti

lisashus sa...

HÄrligt när man kan börja skörda! Jag har också lite lök - rödlök, annars är det mest väldigt smått och torrt! Jag har inga möjligheter att vattna så mycket, jag får prioritera.
Så vackra hortensior!

Jag håller med - idag kom nog hösten! Betydligt svalare nu, men väldigt skönt, tycker jag! Hettan som varit har varit nästan outhärdlig!

Ha en fin start på veckan!
kram
Lisa

LINDA sa...

Vi kände av den där höstluften i går kväll när vi åt middag i kvällssolen. Plötsligt kom det kyliga stråk i luften och det kändes inte alls sommar.

Tack för påminnelsen - måste nog titta till min lök och se om det inte är dags för torkning.

Kram
//Linda

Änglarum sa...

Hej hej! så roligt att prova nya odlingssorter,majs har jag funderat på..o egen odlad lök mums!! håller bara vädret upp, så tycker jag absolut vi försöker få till något nästa vecka..kram Jessica