Bloggintresserade

tisdag 21 april 2015

Sparris.

Hej alla vänner i vårsolen!

Idag känns det som lördag. Har haft en väninna från Göteborg här. Vi har haft en härlig dag tillsammans som avslutades med ett besök av hennes dotter, som nu bor här i Jönköping några månader.



Har ni sett nu är första sparrisen på gång. Det är rätt så tidigt. Det är bara en än så länge.
Tänk snart kan jag skörda många och äta.





Mina små kungsängsliljor är på väg. De blir fler och fler för varje år.

I år har min tvåfärgade trädgårdsgullviva  kommit på riktigt. Nu väntar jag bara på de fina gullvivorna och de blå förgätmigejen. Som jag inte tror är så många. De har inte funnit sin plats hos mig än.


Vad gör jag med mina Kejsarkronor som inte blommar????
Tacksam för tips. 
De är ju bra mot sorken så de får stå kvar där i alla fall. Vore lite kul om de blommade också.



  

Det var min tisdag för så är det, inte lördag
Ha en fin och bra mitt i veckan
Kram Meta

7 kommentarer:

Cat sa...

Oj, vilken tidig sparris!! Jag hoppas att våra håller på sig lite till - jag har inte hunnit städa ur köksträdgården ännu. Tänkte det skulle bli fredagens och helgens nöje ;-)
Mina kejsarkronor blommar inte heller, trots att svärmors blommar riktigt rejält (mina kommer därifrån).
Ha de gott. Kram, Catarina

Hajan sa...

Jaa tänk så glada vi är för allt som växer upp, antingen det bär på land eller i min hink
det växer och gror, sätt på pannan mor.

ha en bra dag

Kolonilotta sa...

Men oj vad tidigt allt är!
Va härligt. Nu är vi äntligen på gång....! :)

Lotta sa...

Lyckliga du som har sparris! Ha en skön dag! /Lotta

Unknown sa...

Se her ja, så fine skudd og blomster.
Måtte det fine vår-været vare.
Ha en strålende april dag.

LINDA sa...

Visst är det fantastiskt att sparrisen redan är på gång! Jag tror att det kan bli en ovanligt lång säsong. Här har de första knopparna tittat upp och jag längtar efter att få smaka.

Instämmer - det är jätteskönt att odla i kruka. Så smidigt när jorden ska bytas. Vi köpte tre kubikmeter champinjonkompost i söndags (för en femhundring) så nu är det bara att frossa i välgödslad jord med finfin struktur.

Hoppas att du får en finfin dag! Här blir det picknick på vitsippsängen med grannen.

Kram
//Linda

Anonym sa...

Kejsarkronorna behöver jättemycket gödsel vid plantering och vatten på våren. Då trivs de bra. Så gräv upp dem när de vissnat ner och sätt dem i ett lager med brunnen naturgödsel på ca 25-30 cm djup.
Kram Kristina