Bloggintresserade

tisdag 7 april 2015

Lite nya blommor.

Hej alla vänner!

Då var det vanlig vecka igen efter en hur härlig Påsk som helst. Jag har skickat barnbarnet vidare till Dalarna några dagar innan det är dags för skola igen.

På annandagen ville hon att vi skulle fara till Blomsterlandet. Sagt och gjort.
Det är farligt att åka dit. Kassen är alltid full av fina blommor på väg hem till mig när jag varit där.
 
Den här gången blev det en lite annorlunda pelargon.
Blomman är faktiskt tvåfärgad
Mörkare längst ut på kronbladen.

Trodde först att den var vissen. Alla såg lika ut så det är nog inte så.
Bladen är gula och gröna. Egentligen tycker jag att den är rätt ful. Men det är nog det som gör den så fin. Jag gillar när det är både blad och blomma som är lite annorlunda.
En Perenn som jag letat efter i flera år hittade jag. Av någon anledning så är den alltid slut när jag ska köpa den. Det är en så söt liten doftviol som är vit." Viola Odorata Miracle" heter den här.
Tänker på tablettasken med Violtabletter när jag doftar på den.Nu har jag blå, lila, rosa och vit.

Inte nog med de där. På en hylla stod en röd viva "Prima Ballerina"och bara ropade på mig. Den skall få hedersplatsen, tror jag, i min rödvita rabatt.

 
På väg till bussen idag blev det tvärstopp i backen. Där fanns nämligen en rosa blåsippa.( fattar inte varför de blir lila)
det var bara en enda men så fin.


Idag har det varit en så fin dag på kolonin. Jag har planterat lite ute och i växthuset. Hoppas det inte blir alltför kallt på nätterna nu när jag ställt ut penséer Hur det blev får ni nog se i morgon. Kommer att åka dit varje dag ett tag nu om vädret är så fint som de lovat. Kan liksom inte vara hemma i lägenheten då.
Önskar er alla en fin tisdags kväll
Kram Meta

7 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Hallå Meta!
Ja nu är påsken över för denna gång...nu tar vi nya tag! Ohh så söt den där lilla vita violen är, och ja, doften...älskade de där tablettaskarna med violsmak! Nostalgi!
Nog är det livsfarligt att åka till Blomsterlandet alltid, speciellt denna tid hi hi.
Ha nu en fortsatt skön vecka!
Kram,
Titti

Katarinas trädgård sa...

Ett besök på plantskola piggar alltid upp! Speciellt när någon annan vill åka så att man var "tvungen" att följa med...
Nu håller vi tummarna för att den utlovade värmen är på väg!
Kram
Katarina

Erikslundsliv sa...

Åh, vilken härlig doft med viol! Det väcker minnen av viol tabletterna minsann. Goda!
Fina bilder på fina blommor, här har krokusarna just börjat blomma och idag hittade jag EN vitsippa. Snart är hela gräsmattan och hela skogen full av dem.
Allt gott till dig.
Kram, Ann

Helena sa...

Jag blev så nyfiken på vad pelargonen heter! :-)

Laila sa...

Plantskolor är de enda affärer där jag hittar mer Vill-Ha-grejer än gubben min!
Gissar att du bor på rätt sida av Sverige om du haft fint påskväder, här var det sisådär. Men nu ska det bli sol och varmt säger dom...
Allt gott!
Laila

Jord under naglarna sa...

Så fina inköp du gjorde. Pelargonen gillar jag, inte är den ful inte. :)

Cat sa...

Men, en helt vit doftviol :o Har jag aldrig sett, men söt var den. Pelargonen sen, jag håller med den den ser inte riktigt frisk ut. Jag har haft något liknande men den ville minsann inte övervintra som de andra.
Ha de gott. Kram, Catarina