Bloggintresserade

tisdag 28 april 2015

Jordslaget maten.

Hej alla vänner!
En härlig dag på kolonin med massor av jobb har det varit idag. Har även hunnit med att njuta lite av allt det vackra som kommer. Det ger verkligen lön för all möda och jobb jag har lagt ner på rabatterna.


Potatisen är i jorden, det blev en sort i år, Amadine. Den var godast av de vi satte förra året tycker vi.. 
Brädan ni ser som delar av landet är till för mina svartrötter.
Det är en rotfrukt som jag tokgillar.
 
Även grönsakslandet har fått frön i sina rutor.Rödbetor, gulbetor, ärter och lite sallad är satt. Ringblommor och gurkört har jag också pillat ner där. Har hittat en låg och liten krasse som jag testar i grönsakslandet. Det är fint med lite blommor där och de går ju också att äta. Jag har ju som måtto att det mesta ska gå att äta i mitt "matrum"
Missade att köpa frö till morötter, det får bli i morgon.
Naturligtvis har jag satt rädisor, det hör ju sommaren till. De har sin plats i åttkanten.

På snickerifronten är det också full fart. Isolering och bräder skruvas dit. Vägg efter vägg blir klar. Det gillar jag verkligen.


Det kommer mer och mer i mina rabatter också.
Idag  har jag planterat lökarna som kom från Holland. Om ca.6 veckor ska det visst blomma.
Få se om det stämmer, eller om sorken hinner före. Kejsarkronan och påskliljorna vill den i alla fall inte ha.
Glömde ta en bild på kejsarkronans lökar när jag plockade upp dom. De hade växt lite mer än 1 dm. i sina påsar.
 
Det är ju bara  så vackert  med alla blå pärlhyacinter som kommer i tuva efter tuva.
Även den vita muscati börjar smyga sig upp, den är lite senare än den blå.

Det här är en dubbel påsklilja. Jag har fått den av en granne som har den på sin lott. Ingen av oss vet vad den heter.
Antagligen är det en gammal sort. 
Jag skulle vilja veta det för den är så kul och jag vill ha fler av den. Är det någon som känner igen den???????

 Nog vore det synd om de fina knopparna och bladen på klätterhortensian skulle frysa bort. Förra våren gjorde de det och det gick rätt länge innan den blev grön och blommorna kom.

 Nu har min sista sippa slagit ut. Den är en blå vitsippa och jag tokgillar den.




Nu är det bara att vänta på tulpanerna som börjar visa små nyanser av färg på sina knoppar.
det är inte många i rabatterna men i krukorna blommar de snart om värmen kommer.

Måste få visa en lite rackare som kom springande över planen när vi packade släpvagnen i lördags hos dottern.
 

"Om jag trycker in nosen tillräckligt långt i hörnet så syns jag nog inte"
Eller vad tror ni??





 

 Kunde inte motstå den vinröda klövern, den fick följa med hem till krukan med Chokladblomman och nåt mer som jag inte bestämt mig för än. 



Det var en skön tisdag på kolonin. Nu blir det sova och samla krafter till en ny dag i morgon, även den på kolonin.
Kram Meta

7 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Men oj, var det en sork? Synd att ni inte hann oskadliggöra den lilla rackaren. Den dubbla Narcissen påminner lite om "Rip van wrinkle" men jag vet inte om den är så grön som din. Härligt att du fått potatis och annat i jorden./ Titti

Kolonilotta sa...

Blir så avundsjuk men också glad varje gång jag tittar in här.
Jag vill också kunna vara på kolonin varje dag.
Men måste tyvärr jobba.
Härligt att se hur mycket det händer hos dig varje dag.
Hoppas du får en fin dag.
Kram

HWIT BLOGG sa...

Ja det är verkligen roligt att se hur det prunkar och gror hos dig. Potatis borde jag nu ta tag i om det ska bli lite gott på midsommarbordet...ja denna tid som aldrig finns Meta!
Ha en glad dag!
Kram Titti

Cat sa...

Men så fint det blir hos er nu. Gillar verkligen "planteringslådan", ska bli kul att se när det börjar växa.
Ha de gott. Kram, Catarina

Susie på Stjärnarve... sa...

Sitter just och funderar på vad jag ska ta hem för narcisser i höst (måste beställas nu snart)från grossisten Dix i Holland. Och det är 3 A4 sidor fulla, alltså hundratals sorter - både moderna och gamla. Så det är inte lätt att sortbestämma dom..... Men vacker var den!
KRAM
Susie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men fick du foto på sorken, för det är väl en sork, häftigt. Han ser lite skraj ut, kanske han sticker och lämnar dina lökar ifred. Det var mycket du planterat och sått, så roligt och odla som du gör.
Kramar/AM

Änglarum sa...

Tänk så fint det kommer prunka sen :) petade ner ett par liljor..gör ett nytt försök,sist blev det liljebaggar flera år på raken så jag grävde upp dem) nu testar jag på ett nytt ställe o hoppas på tur! Ha en fin valborg <3 kram Jessica