Bloggintresserade

söndag 10 juli 2016

Provance eller.........Lavendel i alla fall.

Hej alla sommarvänner!

Ja ha då var det söndag då. Och det duggregnar så man blir så där blöt av att vara ute.Jag tycker att det räcker med regn här hos mig. Andra kan gärna få ta över ett tag. Hör att det är torrt på många ställen.

Igår hade vi fin sol och rätt varmt, så kan det få fortsätta att vara ett tag till
Min granne ropade på mig och ville visa sin lavendelhäck som var så  full av fjärilar. Minst ett 50 tal var det där.( får vänta ett tag till på min)
r är lätt att drömma sig bort till Provance.
Kameran följde med och lite bilder blev det.

 



De är väldigt ivriga att få så mycket nektar som de bara kan.





Inte många visar sin fina framsida utan viker ihop sig och då syns de inte så bra.





 
Men några fick jag med på samma bild i alla fall. Som mest tror jag 10-13 fastnade på bild.
  

 

 
Igår till middag kunde jag plocka de första minigurkorna.
De var faktiskt jättegoda, bara det att de har växt i mitt växthus gör ju mycket för känslan. 

 Lite mer från mina land blev det till dessert. Jordgubbar en liter plockade jag, mest vita var det. 

Är inte så säker på att de finns kvar nästa sommar, tycker de tar plats en ger inte alls så mycket i skörd.




Jag är en älskare av kaprifol och den här har jag fått av min granne så fin, Hoppas nu att den kommer att klättra uppför husväggen och glädja mig. När väggen är så hög som den är så måste jag ha lite som förvillar.


Måste visa min fina ros. Jag hade den som en liten krukros i växthuset, på bordet, förra sommaren. Vintern var den jordslagen i mitt potatisland.

Nu är den hög och fin med så stora blommor. 
Blir så glad när jag ser den. 



 

En annan ros som slagit ut nu är den här bärnstensfärgade låga rosen." Amber cover" ännu lägre i år det är en av de jag fick klippa ner till fotknölarna. Annars skulle den ha blommat tidigare.
 Såna här trista dagar är det bra att ha bilder på de vackra blommorna att njuta av.



Ha nu en fin och bra början på veckan. Vad ni än gör. 
Själv ska jag måla framsidan på huset som nu är färdigt så långt det går innan dörren är klar att sättas in.
Kram Meta

8 kommentarer:

Inger sa...

Vi tar gärna lite regn, här är kruttorrt.
Fin lavendelhäck med mera.
Kram

Veronica sa...

Jag börjar min semester i morgon så du kan vara lugn när det gäller regnet!
Nu lämnar det dig och hamnar här ;)

Kram

Solstrimmor sa...

Det var en fin lavendelhäck! Och härligt med alla fjärilar. Du har tumme med rosor har jag märkt. Hoppas du får det med kaprifolen också.

Här har vi haft bra väder ett längre tag nu. Några åskskurar bara. Varmt och sol idag också även om det just i detta ögonblick kommer en liten skur. Satt länge på balkongen i går kväll, så skönt, sommarväder när det är som bäst.

Lycka till med målandet!
Kramar från Eva-Mari som gärna skulle vilja se mer översiktsbilder från din trädgård.

ullie sa...

hi hi nää nästa söndag kl nio när ja jobbat klart min jobb helg men ja hoppas den går fort. ja vi kan kika ut till dej en dag kramar

Cat sa...

Men vilken underbar lavendelhäck. Det är just precis så jag väntar att mina lavendel ska växa ihop.
Ha de gott. Kram, Catarina

BP sa...

Lavendel är min absoluta favo blomma - just doften från Provence, precis som du säger - mmmmhhhhhh.
Vita jordgubbar har jag aldrig sett, förutom när de är omogna då. Se, här har jag lärt mig nå't nytt igen.

PS. Om det är en liten tröst så kann jag berätta att vi fick några droppar regn i går eftermiddag samt två rejäla skyfall sent under eftermiddagen idag. DS.

Charlotta sa...

Vilken snygg lavendelhäck din granne har! Urtjusig! Min är alldeles luggsliten sedan förrförra vintern då snön knäckte delar av den, men vad gör det när blommorna väl kommer. ;)

Ha det gott!

LINDA sa...

Det är så härligt med lavendel! Skulle kunna tänka mig mer i trädgården. Här har det kommit några små skurar i dag, men långt ifrån tillräckligt. Däremot blåser det något fruktansvärt. Blev nästan rädd när jag skulle bada eftersom jag trodde att jag skulle åka av bryggan. Men det var väldigt skönt i vattnet. Stora, alldeles ljumma vågor :)

Ha det jättefint!
Kram
Linda