Bloggintresserade

söndag 17 juli 2016

Kolonin Tokarp 23

Hej alla sommarfirare!

Det är så många som funderar över hur jag får plats med så mycket och hur det ser ut på min koloni. Jag är inte så bra på att ta motiv med stora vyer  men nu.........
Ska jag göra ett försök och förklara lite om min koloni. Det har kommit till många nya läsare från det att jag startade och berättade om hur mark och ytan är.

Så välkommen till mig på 
Tokarp 23 

När du kommer på vägen så ser du det här genom mitt staket.

Framme vid ingången är det nu en massa sten som ska få sin plats på gångarna om ett tag.



Min tomt är på 300 kvm. En  långsmal och mycket sluttande tomt.
Högst upp och till grinden skiljer det 1,50 m. i höjd.
Det fanns inget annat att göra än att bygga upp i etage om växterna ska må bra.Gången är rak och sluttande (Här kommer det att bli lite annat form senare).

Jag har nu klättrat upp på ställningen framför huset.
Står ca. 1 m upp från innergolvet. Så tycker ni att huset ser stort ut så beror det en del på att det står på pelare nästan 1m upp, för att stå rakt för backen sluttar ju så mycket.

 På höger sida om gången  ser ni mitt så kallade "Matrum" Där har jag mina köksväxter.

Här har det växt så det knakat i år. Är så glad för det finns inget härligare att få plocka sin egen mat,om ni frågar mig.


På vänster sida om gången går man under bågen med minikivi till vår sovstuga.
Det är lägsta platsen på tomten.

Där bor jag nu provisoriskt medans vi bygger. Det är 15 kvm. indelat i sov,kök och veranda. Kommer nog att tycka de 34 kvm blir ett stort hus sen.

Utanför har jag mitt rum för kryddor i åttkanten med soluret och även runt om. Äppelträdet fick åxå sin plats där. Två små stolar och ett litet bord för frukosten "klämde" jag in här med.
Efter gången har jag mina krusbärsträd och under lavendel som jag nu väntar på ska slå ut. Några steg upp från detta kommer sedan växthuset


På en upphöjning ovanför matrummet, har vi nu en uteplats. När vi fäller upp parasollet blir det som ett litet rum där. Det är så härligt att sitta där på ljumma kvällar i doften av rosorna.
Här kommer det att vara en grillplats senare.

 
På sidan här går man in till "matrummet"
En blå druva och en röd klematis klättrar där, den ska jag klippa ner, för den blommar inte nästan nåt. Massor med druvor blir det i år, om hösten blir fin.



 
Några steg upp och bredvid huset och ovanför åttkanten kommer man till mitt växthus. Framför är tills vidare ett jordgubbsland.(under plankan) Det måste flytta på sig för att vi ska komma fram till trappen på huset.
Min redskapsbod syns där.Just nu full med verktyg.


Här finns den enda gräsmattan som ska få vara kvar, dock något mindre.För att komma in i huset blir det en trapp här och höjden gör att den måste ha många steg om den ska bli bekväm.
Det gula växthuset är hos grannen. Jag har en spaljé med klematis, rosor och lite annat mot deras tomt.Längst upp i hörnet ska mannen göra nåt vattenfall( vet inte hur, har bara sett stenarna,men han har planen)Är lite nyfiken på hur det ska bli....

Här är ingången på vårt hus. Det ska bli en veranda framför som vi kan sitta på. Här är nämligen enda stället vi har sol på kvällen dock inte längre än 21, på sommaren

 
Trappen runt hörnet går dit kompost och en liten " skräphörna" ska få vara.
( just nu finns det på många ställen)
 
Efter baksidan på huset är det inte mycket utrymme.Här kommer det att bli ett utrymma för veden till kaminen.Nu finns en ros som ska flyttas till ingången på huset. Några Aronia buskar, vita och svarta vinbär som står där. Det mesta är nerklippt nu på grund av bygget, så bär blir det inte mycket av i år.

Om vi backar tillbaka till växthuset så har jag min pysselbänk där, ut mot vägen.(går bakom skogen)
Det kommer att bli ett bullerplank efter hela tomten. Vi behöver sänka ljudet från bilarna. Det som set ut som en stege är ett stag till väggen och blir då en lite båge över trappen upp här.
Några land får jag också plats med mot "väggen". Bla. till jordärtskockor.
( lagom stor låda så de inte kan sprida sig hur som helst.) Mellan sovstugan och trappen är det redan en smal remsa med En mynta, en Malört och en libbsticka och en stickling till ett vildvin. Lite högt och lite grått mot planket blir bra.Orange på hösten.  Sammanlagt blir det nog 3 avsatser, tror jag.



Jag har fått en kran med vatten och en ho på väggen till sovstugan. Där ska även bli en liten yta att ställa från sig saker på och under som är förtäckt där bänken står nu.Jag gillar inte att se alla bunkar och flaskor som jag behöver.
(ser så rörigt ut)

Som ni förstår så byggs inte (Rom) Kolonin på en dag. Allt tar sin tid.

Ni må tro att jag längtar tills det är så pass att jag slipper se allt byggmaterial som ligger nästan överallt. 

En hälsning från mitt paradis Tokarp 23.
Ha nu en fin sommartid i era paradis.
Kram Meta 

17 kommentarer:

BP sa...

WOW! Vilken sightseeing tur på din koloni. Den är ju otroligt stor - kolonin alltså, å vilket växtrike. Suveränt fint faktiskt!

Inger sa...

Alltid roligt med översiktsbilder. Du har tagit tillvara ytan. Mysigt har du det.
Kram

Solstrimmor sa...

Jättekul att få en överblick av ditt paradis. Så lummigt och fint du har! Nu förstår man på ett annat vis hur stugorna står och det var väl bra att du kunde utnyttja ställningen som ramp!

Ha det fortsatt fint.
Kramar från Eva-Mari

Cat sa...

Men vad kul att få se helheten. Jag fattar ändå inte hur ni lyckas klämma in så mycket underbart på 300 kvm. Vi har 2000 kvm med mest ogräsrabatter och gräsmatta ;-)

Ha de himla gott och hoppas solen lyser på dig. Kram, Catarina

Lykkelig i hagen sa...

Det ser jo helt fantastisk ut, alt du har klart å få plass til på lite område! Jeg skjønner st det skal bli godt når byggingen er ferdig!ha en fin ny sommeruke, her i Bergen starter den som nesten hver dag de siste ukene med gråvær og regn. Hilsen Anne-Kristin

HWIT BLOGG sa...

Trivsamt och mysigt hos dig...du har verkligen utnyttjat ytorna bra! Härliga bilder av ditt sköna och gröna!
Sommarkram från Titti

Min Lilla Kokvrå sa...

Vilken sightseeing! Verkligen mycket som ryms i ditt lummiga och trivsamma paradis.
Tack för att du bjuder in och visar runt!

Kram Birgitta

Rost och rädisor sa...

trevligt att med rundtur och överblick. Jag undrar i nästan varje inlägg jag läser hur du får plats med allt :D, men du verkar använda ytorna väl. Din kolonilott är verkligen en värld i världen, kanske ett eget litet land till och med.
Kryddlandet jättefint.
Ha det så gott
/Anette

Jord under naglarna sa...

Så roligt att se din koloni på det här sättet. Vad fint du har och jisses vad det växer överallt!

lisashus sa...

Svårt att tro att du bara har 300 kvm! Helt otroligt så väl du förvaltar denna yta! Så jättekul att få se din fina trädgård! Önskar jag hade mycket mindre. Själv är min torpträdgård på drygt 1100 kvm - alldeles för stor för mej och allt gräs som ska klippas! Nu fortsätter vi njuta av sommaren och här är gräset nyklippt, så jag bryr mej inte just nu! Kram
Lisa

lisashus sa...

Svårt att tro att du bara har 300 kvm! Helt otroligt så väl du förvaltar denna yta! Så jättekul att få se din fina trädgård! Önskar jag hade mycket mindre. Själv är min torpträdgård på drygt 1100 kvm - alldeles för stor för mej och allt gräs som ska klippas! Nu fortsätter vi njuta av sommaren och här är gräset nyklippt, så jag bryr mej inte just nu! Kram
Lisa

ullie sa...

MEN så fint du har det !! ja det e svårt att tänka när man ser små bilder så e det ju me allt.

Fin onsdag söta du o roligt att se ditt ställe kram

Kolonilotta sa...

Förstår att du måste lägga ner en himlens massa tid för att hålla den så fin! Otroligt vackert! :)
Trevlig Onsdag!

Charlotta sa...

Det är fantastiskt hur mycket du har på 300 kvadrat. Jag är imponerad över din planering och hur strukturerat det är. Kanske är det lättare att planera när man måste? Jag med mina 2500 kvm trädgård går bara och pillar lite här och petar lite där - känns det som. ;D Fast det är kanske heltidsjobb som gör att prioriteringen inte ligger på stora trädgårdsprojekt. I alla fall, önskar er lycka till och mycket glädje i om- och tillbyggnad på kolonin. En härlig oas.

Hajan sa...

Vet Du vad, som Stina sade jämt, hemma på min gata har vi så och så.
Lilla gumman fast jag är här hos dig nästa varje dag.
Så var DETTA JÄTTEINTRESSANT vilket jobb egentligen ni har lagt ner.
Det har jag sagt förut också, men nu har vi svart på vitt,
hur duktiga ni varit.

Tusen tack

Maribel sa...

Ser riktigt trevligt ut hos dig på kolonin.
Ha det fint /Marika

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fint!! Inte konstigt att det kommer
många bin och fjärilar till dig, så otroligt
fint du planterat överallt och nyttjat alla
ytor så bra.
Tack för titten
Kramar/AM