Bloggintresserade

torsdag 21 juli 2016

Fest, fjärilar och liljor.

Hej alla sommarfirare.

ja ha då har det gått en vecka igen och massor av värme och sol har jag fått. Det är jag sååå glad över. Visst blir jag trött av det och orkar inte göra så mycket men vad gör det allt finns ju kvar till sämre dagar och då blir jag lite glad över att ha det att göra. det vet jag.

Igår trodde jag det var söndag. Firar man Margareta hela dagen och inget gör, så blir det nog så.
Det var mycket god tårta och kaffe flera gånger.
Hemmagjord tårta( brukar vara jordgubbar men det gick lika bra med färskplockade hallon)
Mormors finkoppar, glasassietter och vit duk med en liten bukett luktärtor på bordet. 
Ska det firas så ska det.

Senare på dagen var jag ute på fjärilsspaning.
Det är många olika sorter nu på min lott.

Det här var en liten i mitt växthus.
Trodde först det var en kålfjäril. det var inte det utan an Rovfjäril. De svarta fläckarna sitter lite annorlunda på den här honan.


Pärlemor fjärilen är såå vacker och den flyger så fint bland alla kryddväxterna.


Massor av nässelfjärilar har vi här ovanligt mycket i år  får jag säga.
Här på oreganon.

Det är ett väldigt flygande här med både getingarna och fjärilarna, blev full i skratt igår kväll när jag satt på uteplatsen och såg hur det irrade runt kors och tvärs. 

Den här vyn över åttkanten gillar jag att se från uteplatsen 


 


Den är ovanligt frodig i år med alla kryddorna



För övrigt så slår det ut flera liljor för var dag. Det är fint nu när mycket annat har blommat över.


Det här är en av de favoriter jag har. Så söt rosa färg.

( den ska nog få kampa ihop med en svart till nästa år tror jag)



 
 Nu har nämligen den andra svarta slagit ut. 
Tror det kan bli spännande ihop.



 


Det här är en pampig lilja tycker jag. Har förökat sig bra där den står, då blir jag glad.





Nu har den orange,gamla från kolonin,Dagliljan slagit ut.
Har en ljust krämig också den väntar jag på nu. den flyttades förra året så jag får nog inte många blommor på den.

Tänk det ska bli högsommarvärme i flera dagar. Kan man bli annat än glad då........


Ha nu en fin fredag i solen här njuter jag mer än jobbar.
I kväll grillar vi som vanligt.
Kram Meta

1 kommentar:

BP sa...

WOW! Vilka bilder. Å min konstiga bagge kan då verkligen inte konkurrera med varken dina fjärilar eller blommor;-)
Har bara sett vita fjärilar här oh dessa konstiga blomflugor som ser ut som getingar. Å en massa humlor som jag aldrig lyckas fånga på bild.

Förstår att du njuter av naturen i stället för av Pokémon;-)