Bloggintresserade

tisdag 5 juli 2016

Lite smått och gott.

Hej alla sommarvänner!

Ska kanske inte klaga men nu tycker jag i alla fall att det räcker med regn här hos mig. Det ska visst bli mer i morgon. I juni var gräsmattan nästan brun, nu är det så mycket vatten att det plaskar när jag går där.

När jag satt i min stol vid husväggen igår blev jag lite full i skratt. Den här Honungslöken ser ju lite rolig ut när den blommar som ett paraply.Eller lamphållare.



Den ser minst lika rolig ut i sin fröställning.
Som spjutspetsar..






 Nu ska ni få höra en nyhet.
Alla mina krukrosor som är vita eller ljusgula har fått tro det om ni vill Mässlingen.
Se bara.......... Hihi.



Men en annan ros som har slagit ut hos mig är jag jätteglad för. Flera år har den regnat sönder och varit en enda gegga i blomknopparna.




 

Det är en stor buskros av äldre modell. Har ingen aning om vad den heter men skulle vara kul att få veta det.
Den kommer från början från en gammal gård i Dalarna. Jag har burit den med mig vart jag än bott för jag älskar den så. Doften är oslagbar, brukar ta in av den  och det doftar i hela huset.


I år har jag satt gurkört. Nu har jag nog det för all framtid på kolonilotten Men vad gör det de är så fina.
 

De ludna stjälkarna och den klarblå blomman.

Ska nog bli lite istärningar och på salladen så fräscht det blir.





 Idag sken solen en stund och vips så var det fullt med fjärilar överallt jag gillar när de fladdrar omkring mig vart jag går.
Nu snart blommar min nya Fjärlisbuske. Då kanske jag får andra fjärilar hit, inte bara nässelfjärilen som är mest vanlig här.


Då var det slut för den här gången. Hoppas ni har det bra och att solen eller regnet, vad det nu är ni behöver mest av, 
är hos er.
Ska kika in hos er andra nu innan jag lägger huvudet på kudden och sover till en ny dag med nya besök.
Kram Meta

7 kommentarer:

Högagärde sa...

Ja nu räcker det med regn tycker jag också. Sniglarna har fullständigt exploderat nu när det blev så blött. Gurkört är en favorit hos mig. Den vill jag inte vara utan.

Ha det så gott
Elisabeth

BP sa...

Ta semester och kom till huvudstaden! Här är det sommar utan regn faktiskt, tro det eller ej1

PS. Fotbolls-EM är (som tur är) inte över än. Semifinaler och final återstår. Å jag har föstått vid det här laget att du har lika mycket koll som min make som jag levt ihop med i nästan 40 år;-)

Katta sa...

Här har vi tack och lov klarat oss rätt bra med lagom mängd regn så här långt i alla fall. Vilken fin blomma den där honungslöken, jag gillar den. Har sett flera rosor här med som har såna fläckar i år, undra vad det kan vara för något. Kram Katta

M/S Design sa...

Hoppas solen kommer till dej snart, så synd när blommorna regnar sönder.
Ang. mina pioner så gödslar jag dom inte alls.
Ha en fin fortsättning på sommaren
Mariana

Malin sa...

Ja här regnar också alldeles för mycket. Varje dag nu lovas den här veckan.
Man blir ju galen, har semester dessutom...
Allt är så fuktig och vått, rädd för att det börjar ruttna snart.
Va rolig den var honungslöken, och vad fina rosor du har!
Ha de bra mellan skurarna!

Cat sa...

Honungslöken är helt underbar, men mina blommade över före midsommar. Hann inte ens med att fota dem.
Himla söt den prickiga rosen är.
Ha de gott i ditt blomsterparadis. Kram, Catarina

Maribel sa...

Honungslök är vackra, och din prickiga ros är riktigt fin.
Ha det gott /Marika