Bloggintresserade

söndag 3 juli 2016

Juli = högsommarmånad.

Hej mina vänner i högsommaren!!!

Nog går det fort alltid, undrar hur fort tiden egentligen kan gå. Juni flög bort som en stormvind både i känslan och den sista junidagen i verkligheten. 
Nu är det dags för en ny månadsvy...
Det är inte lika stor skillnad på Juni och juli som på maj och juni. Det kan jag se på mina månadsvyer.






Här är Junis bild.
Ni ser själv, det ät like grönt av den värme vi fick men väldigt torrt.
 Växterna har blivit större och det är mer som blommar i Juli. Gången blir smalare.

Lådan i fönstret som skulle ha 3 lika  "Flitiga Lisor"
fick 3 olika. men det får gå det med.

 





 


Funkian har vuxit  till sig, 
Rabarberbladen är fler och större.
Den dubbla vita vivan har kraftiga blad och faktiskt en lite knopp i botten av bladrosetten.
Här har det även hamnat en liten början till  Buskbomsboll. 



På bågen har kivin börjat få små gröna bär. Gissa om jag är glad......

Nu åker den inte bort utan får snällt stå kvar och glädja mig med många fler bär nästa år.
Hoppas jag ju.




I rabatten efter gången som man ser har en vit Astilbe börjat blomma, lite mer sol nu efter allt regn så kommer de att slå ut till vita vippor.


 

Här har min svagt lila "Hornviol" tagit en liten vilopaus, kommer nog snart igen. Tuppen får vaka över den ett tag nu.

 
Här finns det också en ros som är så vacker när den snart ska blomma det är "Super star". Den blommar till långt in på hösten.


 



Ovanför står de fina svarta borstnejlikorna.
De är så fina i år, har sett att det finns en ny tuva strax bredvid. 



I nedre rabatten framför de svarta Bortsnejlikorna petade jag ner en Blomstermorot. (Fröna från Lotta på Vätterns strand) De är stora och kraftiga så glad för dom. 

( De bor även några i kruka och de är så fina dom med, det gick bra alltså) 

 

Även en röd Astillbe har jag bredvid  de svarta Borstnejlikorna.
Jag gillar dom, och har många olika.De är fina när de blommar och täcker en hel del jord i rabatten, där de ofta kan bli glest. Hösten är de också fina i bladen.

   

Ni ser den stora blåbärsbusken rakt fram genom bågen. Det är den största och den äldsta av mina buskar.

 



 Tyvärr så har den så lite bär i år.
Det är tur att de andra har desto mer bär så det kan bli lite pajer och kanske sylt med.



Längst bort mot tomtgränsen har jag min hallonhäck. Det är ganska så mycket kart på den i år.
Jag vattnade den när det var torrt i år och la på gräsklipp det har nog gjort att den repat sig så här pass bra.
Det var ett elände till häck förra året nästan inga bär alls.



På andra sidan vattenkranen har jag hösthallon och den här fina "Stjärnflockan" som fanns här när jag kom hit, De har en svag lila ton, vad den heter har jag ingen aning om.Det finns ju flera olika sorter av Stjärnflocka
 

Det skymtar lite vitt längst bort också.
 

 





 Det är en stor blåklocka och mina små Vitpytta som 
börjar slå ut. 

 


De står tillsammans med rosen som vi tror är drottning Elisabeth. 
 

 


Sen kan ni också se den mörka kärleksörten. vet inte vad den heter har fått av en granne.

 
Det är så med mina växter här att namnen försvinner med de som säljer sina hus och sen får vi leta och forska efter vad det är men allt hittar vi inte.



Det har varit en söndag med växlande väder. Regnskurar,skyfall, blåst,sol men ganska så skönt ändå.
Ha nu en bra och fin början på den första juli veckan
Kram Meta  

11 kommentarer:

BP sa...

Jättefina bilder på din blomsterprakt på kolonin. Många av blommorna har jag aldrig sett förut, eller om jag gjort det, visste jag inte vad de hette. Varken flora eller fauna är mina starka sidor.

Vi hade dock härligt och varmt väder här. Det har regnat under två nätter här, vilket passa mig alldeles utmärkt!

Cat sa...

Ohh, stort gilla på den svarta borstnejlikan och den röda astilben :-)
Kul att se hur mycket det växer, det är tur att vi fått lite regn så växterna kan repa sig lite.
Ha de gott. Kram, Catarina

Felix sa...

Fantastiskt så mycket du får plats med på din koloni! Härlig blomsterprakt och den härligaste tiden nu. Den röda kärleksörten var vacker.

Jodå, jag har kvar namnet på den mörkröda fyllda pionen. Den heter Buckeye Belle och finns här på en annan bild: http://www.odla.nu/shop/luktpion-buckeye-belle-1-st.html

Däremot är jag inte säker på namnet till den ceriseröda i början på mitt pionpotpurri, men det var väl den mörkröda du menade? Den doftar fortfarande när blommorna börjar blomma över och är så läcker. Samma sak här att namnen inte alltid finns kvar... Men huvudsaken är ju att njuta av allt det vackra. ;-)

Sommarhälsningar
Elisabet

Felix sa...

Hittade en länk till: http://pionisten.se/pionregister/hybrider/buckeye-belle.html
Däremot finns det andra bilder som inte ser likadana ut...

Felix sa...

Hej igen! Jag har köpt den från Odla.nu

Inger sa...

Så fina dina svarta borstnejlikor är.
Kram

A House With A View sa...

Vilka härliga bilder, wow vilken frodig grönska! Stort gilla på den svarta borstnejlikan, bara måååååste skaffa en sådan :) Och vad vackert om ombonat kring huset, fina färgval ni målat huset med, ser så mysigt ut.

Många kramar aka

Unknown sa...

Så fint och frodigt du har det! Ha en skön sommar och må så gott! Kram Lotta

Maribel sa...

Ser riktigt fint ut hos dig, grönt och frodigt.
Ha en fin vecka /Marika

Hajan sa...

Jag säger bara lyckliga Du som finns bland allt detta.
Tack som vanligt för att Du har dörren öppen för våra besök-

Inger Marie sa...

Ja..utrolig hvor fort en sommermåned går.
Nå skriver vi Juli og sommeren ruser avgårde...vi må bare nyte alle timene vi kan, for plutselig er det over:)
Masse herlige bilder du deler...mange av blomstene gror godt nå med all regnet vi har fått.
God ny uke:)