Bloggintresserade

måndag 4 juli 2016

Lampa, betong och sommar.

Hej alla fina sommarvänner!

Ja ni dagarna går och det är just nu lite trist här, regnet har tagit över och ska visst göra det ett ta till Lite sol blir det visst i alla fall..
 Lite har jag kunnat vara ute i trädgården mellan skurarna. Har flyttat lite växter och planterat lite nya från resan. Super bra dag för sånt.

Det är så bra för här kan man dela med sig av överflödet som en del blommor ger. 
 

Min "Brunnäva" den förökar sig  överallt i landen. Nu gav jag en granne en stor tuva och jag fick en ros som är såå vacker av henne. 




Det är en ganska så stor buskros, kommer inte ihåg namnet, blir till att skriva upp tror jag.
Den skickar ut utlöpare både hit och dit, på alla ställen passar det inte så då fick jag en rejäl buske av henne.



 


 Jag har också petat ner min "Spetsmössa" där den ska stå. Gillar bladen på den.Bredvid står den lilla "Koreanska plymspirea". Den ska bli större står det,ser så pyttig ut nu, r spetsmössan får inte tar över.

 
 Det är inte utan att jag önskar mig några fina kvällar nu så jag kan sitta ute och mysa under rosen.
Den fina solcells lampan jag vann hos
With Blogg för ett tag sedan den bär jag med mig och får hänga lite varstans där jag sitter på kvällen.  Massor av tack för att du drog just mig.
Just nu hänger den i verandan och ger mig lite extra ljus när jag skriver. 

Nu ni har jag gjort min första betong gjutning. 
Spännande det var att se om det höll och om mönstret skulle synas.

Det var ett silverfat med text på, så jag fick lägga en duk i botten för att det inte skulle synas, Lärde nig nåt: att det ska vara en grannare virkduk inte sån grov som jag hade.
 Kanten blev så bra även om den är hålig. mönstret på kanten syns bra i alla fall och det ville jag.Det där med hålen måste jag lära mig att få bort, det är ju luftblåsor i betongen.
Nu blir det mera kan jag lova för såå kul det var.

På mina sliperskanter vid ingången har det flyttat in några myror.
 Visst är de härliga. Tänkte att de kunde skrämma bort de som bor här i marken och bits så det är inte klokt och det kliar såå mycket efter betten.
 
Sommar ja, det är nog en ganska så svensk sommar just nu. Inte så varmt,regn,sol,blåst om vart annat.

Kan man hitta ett bättre namn på den här klematisen än "sammer snow"


 



Den börjar alltid blomma nu i Juli och håller på till sommaren är slut.
I den klänger sig en mörkt lila klematis "Romantika" Det blir rätt häftigt ihop.






 

 Snart kommer Honungsrosen och Weilshen Blau att blanda sig in här också. 
Lite mer sol bara....


 
Under allt det här kommer nu några liljor undan för undan. Först ut är den här söta liljan.Så var det där med namn igen.





Liljor är ju en av mina favoriter. Så det kommer många på rad nu framöver i Juli.








Då var det en ny vecka på gång med en hel del roligheter som ska hända.
Önskar er alla semesterfirare eller inte en bra vecka
Kram Meta

9 kommentarer:

BP sa...

Oj, vilken skillnad mellan där du bor och där jag håller hus. Här har det varit underbart fint väder hela dagen. Det regnade inte ens under natten, vilket det gärna får göra för min del.

Å myrorna - japp, jag har två likadana om sitter på en fluorescerande platskkål på vår balkong. Älskar dom:-)

Kolonilotta sa...

Jaha. Har ni fått en massa regn.
Säger som BP. Här har det varit underbart soligt hela dagen igår. Kom en smabb skur på kvällen igår. Mwn den var över lika fort som den började.
Och lika fint idag. Hoppas det smittar av sig till dig!
Betonggjutningen blev ju riktigt vacker. En ny hobby kanske?! :)
Ha det jätte fint oavsett väder!
Kram.

Halmhatt och mamelucker sa...

Brunnävan är söt. Där jag ville ha den hos mig trivdes den inte. Men hittade en som frösått sig i vår skräphörna. Kanske en myra som varit behjälplig med det fröet? Min Summer Snow växer så det knakar men har inte slagit ut riktigt än. Hoppas Du får sol nu!
Kram Annika

Solstrimmor sa...

Så din Summer snow har redan börjat blommat! Jag har stora knoppar i min och är så glad att de visar sig redan första året!

Njut av vår svenska sommar!
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Härliga bilder du bjuder på! Somrigt så det förslår! Ja här har vi regn regn regn, mina blommor ser lite sänkta ut :)
Men efter regn kommer väl sol?
Ha en fin tisdag...
Kram från Titti

Hatty sa...


Blev jättefint fat! De där myrorna har jag med i trädgården de är så fina tycker jag. Nu har jag hittat liknande fast skalbaggar gjort i något rostigt material. :) Kram Hatty

ullie sa...

heeeej

ja jag är så himla trött på regnandet så inte kul man blir deppig
kul när man kan dela med sej utav blommorna roligt att få något nytt
hoppas ja kan ha något litet nästa år kände det blev för sent i år att sätta igång det va så nergånget här i land o sånt.

fin tisdag rara du kram

Rost och rädisor sa...

Tycker fatet blev jättefint. Du får väl klappa betongen lite försiktigt nästa gång så försvinner bubblorna.
Som vanligt så mycket fint som blommar hos dig och visst är det kul när man kan byta ihop sig.
Allt gott
/Anette

Rost och rädisor sa...

Tycker fatet blev jättefint. Du får väl klappa betongen lite försiktigt nästa gång så försvinner bubblorna.
Som vanligt så mycket fint som blommar hos dig och visst är det kul när man kan byta ihop sig.
Allt gott
/Anette