Bloggintresserade

fredag 12 augusti 2016

Champange och blommor.

Hej alla vänner!

Här går allt i sakta mak, inte många knop i regnet. Började kratta skräpiga löv på gräsmattan men det fick jag ge upp.Satte mig vid datorn i stället. Där gjorde jag bildspelet färdigt. Fick ladda hem ett annat program så gick det bra.
 
I år tycker jag det finns så många konstiga filurer på mina blad och blommor.
Den här har jag inte sett förr.

Däremot så är den här bekant.
Den har bott under vår mur ett tag.



 
Nu var det inte konstiga djur jag skulle skria om utan om det här;

Min väninna gör varje år 
"FläderChampagne" Den är god och lite kul.
 I år testade hon med syrenen.
Och det var inte så dumt det heller.

Satsen ger ca 5 liter ”Champagne”
6 klasar fläderblommor, sköljda och fria från insekter.

700 g strösocker
3 citroner väl rengjorda

2 msk vitvinsvinäger

4,5 liter vatten              
Koka upp lite av vattnet och lös upp sockret i det. Skala av det gula på citronerna och blanda det med sockerlösningen.

Lägg blommorna i en stor kruka av lergods eller glasskål och tillsätt sockerlösningen, vinägern och det återstående vattnet.

Rör om noga, täck över och låt blandningen stå på sval plats ca 4 dygn. Sila ifrån vätskan och buteljera den. Efter ca 5 dygn bör det ha bildats kolsyra. Servera väl kyld i höga glas.
Fläderblommor att dekorera med

 Det går även att använda andra ätbara blommor. Har använt syrenblommor ger en underbar färg med några blåbär i.
Champagnen blir godare om den får stå  till sig ytterligare några veckor. Ett litet tillägg, ha det inte i för stora flaskor, den bör drickas upp på en gång, slår fort av sig i öppnad flaska.

LYCKA TILL
( Hur konstigt blev det här då i texten....)

Det här var ett tips till kommande år. Jag ska i vart fall testa det. Gör ju saft varje år av både fläder och syren.

 Det finns en blomma som jag har tyckt varit tråkig. Det är höstfloxen.
Den ser skräpig ut och ja jag gillade inte den.

Nu har jag upptäckt att det finns många fina färger som lyser upp den lite gröna trädgården just nu.

 
 Så nu har jag några olika färger på dom här hos mig. Här är den blålila som står vid hortensian. Den vita har kommit efter att de "svarta" liljorna blommat ut.
 


Vid rabatten mot vägen har jag satt en rosa som jag fick skott av en granne förra året.

Jag tror att de var den här sommarfloxen som fick mig på andra tankar.
Den blommar tidigare än de andra. Har en ljuvligt blå färg( lite mörkare än den på bilden)

 


Det finns en som jag verkligen är förälskad i och det är denna rosa-gröna-lila. Med lite mindre blommor på.( här är den mer lila)


Jaha det blev lite blommor till slut även denna gången.





Nu önskar jag att vi får lite av den där värmen de pratar om på vädret.
Ha en skön fredag
Kram Meta

10 kommentarer:

Cat sa...

Åhhh så mycket vackra blommor du har kvar, här är det mest bolltistel, blodtopp och rips.
Fläderchampagnen är jättegod. Gör lite av den varje år, men jag gör på den rosa flädern för att få lite lyxig rosé.
Ha de gott i helgen. Kram, Catarina

Inger sa...

Höstfloxen är så fin tycker jag, och lite gammaldags. Jag har bara vit men minns olika sorter från min barndoms trädgård.
Kram

ullie sa...

ja vännen usch du såg ju själv felicia vägrade gå in flrsta ggr vi va där för två getingar va vid ingången
ormar o spindlar är ju min fobi usch ingen mer här o ja e lycklig

ja nu hoppas vi på bättre väder i efter middag blir grillning o mera sol sen de har ju lovat =)
fin lördag söta du kram

lisashus sa...

Tack för spännande recept! Kanske något att prova nästa år. Dina flox ser fina ut och vilka härliga färger! Mycket har torkat i min trädgård och jag känner mej ganska oinspirerad för trädgård just nu. Mest rensning och gräsklippning som väntar nu och alla äpplen förstås. Det blir mycket i år. Ha en fortsatt skön sensommar! Kram
Lisa

lisashus sa...

Tack för spännande recept! Kanske något att prova nästa år. Dina flox ser fina ut och vilka härliga färger! Mycket har torkat i min trädgård och jag känner mej ganska oinspirerad för trädgård just nu. Mest rensning och gräsklippning som väntar nu och alla äpplen förstås. Det blir mycket i år. Ha en fortsatt skön sensommar! Kram
Lisa

lisashus sa...

Tack för spännande recept! Kanske något att prova nästa år. Dina flox ser fina ut och vilka härliga färger! Mycket har torkat i min trädgård och jag känner mej ganska oinspirerad för trädgård just nu. Mest rensning och gräsklippning som väntar nu och alla äpplen förstås. Det blir mycket i år. Ha en fortsatt skön sensommar! Kram
Lisa

Vilt og vakkert sa...

Heisann, takk den samme "oppdagelsen" har jeg også gjort! Mange vakre flox som jeg aldri har sett før...Skal ta frø av de jeg har kommet over på min vei...
Og kanskje det er den andre blomsten jeg har og ikke jordstokk???? Hva heter den som likner?
Kanskje det blir tid for saft til våren igjen... hvem vet?
Ha riktig go´hælj ;:OD)

Charlotta sa...

Vad trevligt med recept på hemgjort bubbel. Det ska jag absolut testa.
Flox har alltid varit en favorit hos mig, älskar deras underbara doft och hos mig känns de inte alls skräpiga, tvärtom de står länge och vissnar snyggt. Hoppas att dina nya inte gör dig besviken nu.
Ha det gott! ♥

Hajan sa...

jag har provat, men då var det ren sprit inblandad också.
mycket gott, med Apelsin och diverse annat.

Anonym sa...


Dejlig opskrift! Den må jeg prøve til næste sommer, når hylden blomstrer. Det kunne være sjovt at servere drikken sammen med en af mine yndlingsdesserter: Hyldeblomstsorbet og hyldeblomstskærme dyppet i tynd pandekagedej og derefter dybstegt i olie.
A propos champagne: Jeg har netop sået nye rabarber, som hedder 'Champagne'. De vil nok ikke egne sig til drink, men jeg forestiller mig, at de vil være et godt indslag i rødgrød.
Happy Gardening
Jytte
www.danishknitdesign.com