Bloggintresserade

onsdag 10 augusti 2016

Byggaktivitet.

Hej alla vänner med nästan höstkänsla.

Det är tydligen så att har man en hel del att göra så kommer det mera.
Mån-tisdag har det varit full byggaktivitet här hos mig. Dotters sambo och hennes svärfar med fru har varit här. 


De har jobbat mellan regnskurarna på vår veranda.För så konstigt väder det varit de sista dagarna. 
 
 

3 Stora hål till plintarna grävdes i leran. 

Rena grovjobbet, alla som har lera vet var det vill säga. 


Ställningen flyttades till långsidan, nu kan jag måla och taket kan byggas.


På framsidan ser man nu hur det kommer att bli.
Dörrarna var det mycket mer träarbete på, så det är inte säkert att de kommer in före vintern. 
Jag hoppas ju.


 De höga stolparna är på plats. Toppen att ha  deras hjälp till det. Nu kan ramen till golvet och golvbjälkarna sättas dit 
 
och sen planken.Men först ska plåten som gör att vattnet inte rinner in på fasaden klippas till.



Så långt har vi kommit nu i regnet. Nästa etapp är nog trappen och gruset under, där det ska bli ett litet förråd för dynboxen
och extra bord och stolar.






Det är sååå skönt att vi kom igång med detta. Nu känns det som vi är på gång igen och får taket  färdigt till vintern. Underpappen får inte ligga så långe nämligen.

Mitt i allt byggande dök det upp en konstig filur. Mycket välkommen får jag säga.
Mannen sprutade medel på  jordgetingboet.
 Nu är det ingen aktivitet där. Tack och lov.


Jag tror att mannen se fram mot att få sova i sin säng nu efter att ha legat på verandan i några nätter. Vad gör man när det är trångt.


På blomsterfronten händer det allt lite med, fast det är dåligt med sol och rätt så kyliga nätter nu.

De vita "Madonnaliljorna" har börjat slå ut. Så pampiga de är.
De kunde ju få lite finare väder tycker jag.


 


Den söta "Skogsastern" har också börjat tränga sig fram och se glad ut.
Ska nog få lite bättre plats nästa år.


 

Nog kan man bli full i skratt allt åt hortensian. Den här "Endles Sammer" hade massor av blommor förra sommaren. De var rosa fast de skulle vara så här lila. En blomma i år och den är lila. Nu håller jag tummarna på nästa år.
 
 Min fina "Louise Bugne" den kämpar med massor av knoppar i regnet.
Jag vill ha sol.



Ett nytillskott har det blivit i min röda rabatt.
Den här vackra Höstögat.
Den finns i gult åxå.









Det var några arbetsdagar hos mig denna veckan 
NU räcker det med regn tycke jag och mina grannar. Solen får allt skina ett tag till och förgylla våra dagar.
Ha det fint resten av veckan.
Kram Meta

14 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Jösses vad fint det blir!
Förstår att det är lite oskönt att ligga där på golvet. Men måste man så måste man!
Lilja är ju helt fantastisk.
Ha det gott!
Kram! :)

BP sa...

Oj vad ni har slitit! Å det blir nog fint när det är klart. Sedan igår har vi haft en otrolig blåst, men inget regn. Men i år klagar jag inte på sommarvädret efter sex veckor och en dag med sol och värme.

ullie sa...

alltså det är ju rysligt kallt ute nu tom på dagarna . blåst p regn hua
ja de lovade ju bättre på söndag o mera men då börjar ja ju igen men skönt att jobba i bättre väder o kvällarna har man ju

va mycket ni har kommit kommer bli så bra. kul att få lite extra hjälp oxå

ha en fin torsdag snart har denna vecka gått oxå kramar

maja sa...

Vilka fina foton!

Inger sa...

Roligt att se bygget framskrida, jag ser en härligt grön dörr.
Kram

HWIT BLOGG sa...

Regn? Vi har inte fått en droppe här sen jag vet inte när, gräsmattan börjar gulna och buskarna vissna...ja jag längtar efter lite regn nu!
Men solen får gärna skina hela helgen först :)
Kram från Titti

Cat sa...

Så härligt att få lite bygghjälp, framför allt med så tungt arbete.
Men så fint det blir!
Ha de gott. Kram, Catarina

Solstrimmor sa...

Det kommer att bli så fint hos dig! Så väl genomtänkt allt är och vilken duktig Ernst du har! Bra med hjälp ibland, det är tungjobbat med grävning och stolpresande.

Ha en fin fortsatt vecka, nästa blir solig ska du se!
Kramar från Eva-Mari

Sofia sa...

Oj oj...det blir bra det där! Spännande att få
se slutresultatet!
Kramis Sofia

Anne sa...

Dette kommer til å bli SÅ fint !!
En god jobbegjeng som virkelig står på !!
Fint å få litt hjelp .
Håper på en fin sensommer, men i morges var det faktisk bare 5 grader ..
Men i dag skinner endelig solen igjen !
Ønsker deg fine sensommerdager !
Klem fra Anne

Malin sa...

Snygg färg på stugan och fönstren! Mycke jobb ni haft!
Hörde av en bekant att man ska ge surjordsmylla till hortensian så blommar den blålila
i fortsättningen. Jag hade en hortensia också men den frös ofta på vintern,
och fick börja om på nytt nerifrån till våren. Tydligen lite för kallt här för den.
Ha de bra !

Annes vita rum sa...

Regn och höstlik dag hos oss idag! flitiga ni är,fint blir det!
Tack för titten hos mig..kramiz

ullie sa...

ja vännen inte mycket till job väder att bygga i heller brr 10 gr idag!!
I morg blir utflykt hoppas slippa regn åtminstone

kramar till dej

Katta sa...

Så mycket jobb men så snyggt det blir! Huset är underbart. Kram Katta