Bloggintresserade

tisdag 2 augusti 2016

Augusti. vy och lite till.

Hej alla sommarvänner!

Nu har vi bytt ut månadsbilden till augusti det går så fort jag hoppas verkligen att det är en lång tid kvar till att det blir höst.


Den här vyn har jag nu från mitt kök i sovstugan.
Det är inte så mycket som är annorlunda från 1.a Juli. Min gråa växt i rostiga hängaren är längre och det har bytt lite blommor i rabatterna.


Den vita Astillben lyser så fint.
 Rosen Superstar har flera blommor på gång och jag gillar den för det lyser så fint bland alla gröna blad på muren. Här har jag valt en Hortensia som jag tuktar mycket hela sommaren. Blir lite tröttsamt med bara murgröna på alla murar.


Den här lökväxten är så häftig tycker jag. Vet inte riktigt vad det är men den påminner lite om honungslökens blommor som en lampkjol. 



 
   Iden långa rabatten utefter vägen som man ser genom bågen har det blivit mest rosa just nu.
Här är det en rosa astillbe, en malva. vitpytta och
Längst bort rosen Bonika.

 
De andra rosorna har tagit liten vilopaus just nu.

Framför mot gången har jag en mörk kärleksört.



Den jättehöga liljan är på gång.  Framför vajar blommorna från Jätteverbenan, den gillar fjärilarna.


Något som det är mycket av i landet mot gången så är det blåbär. Har nog inte fått så mycket nåt år tidigare,.
Igår kokade jag marmelad efter receptet i Allt om Trädgård.
Den ska  avsmakas i kväll till ost och kex.

 


Idag har jag gjort en krans av äpplen vi plockade på resan till Torpön. Där fanns många gamla äppelträd efter vägen.




 

 Idag fick jag fint besök i mitt betongfat.



Och i växthuset har min klänglilja slagit ut. Kul att det blev blommor redan i år. 


 


Nu måste jag visa en till bild på min blomstermorot.Så häftig den blir när blomman vissnar. Den drar ihop sig som en liten boll.




En ny vecka och en ny månad är det  Jag hoppas att ni alla får en fin månad.
Kram Meta

5 kommentarer:

Malin sa...

Men vilken fin port du ser från ditt fönster!
Och lökväxten den var häftig. Min blomstermorot står i knopp
och har inte slagit ut ens ännu. Väntar med spänning på vilka färger de ska bli!
Fin vecka till dig! :)

Charlotta sa...

Så mycket att upptäcka varje dag i trädgården. Härliga bilder och det är ett verkligt paradis du har. :)
Ha det gott! ♥

Inger sa...

Jätteläcker klänglilja och mycket annat fint.
Kram

HWIT BLOGG sa...

Så vackert i din trädgård och klängliljan är helt ljuvlig...
Onsdag igen, härligt!
Kram från Titti

Inger Marie sa...

Hei på deg:)
Flotte ,flotte hagen din!
Så mange fine vekster, det føste bildet med buen er bare lekkert:)
Takk for dine hyggelige ord, så herlig at dere skal en tur over her dette året også!
Nyt dagene på kolonien...vi har hele august ennå,før vi tenker høst.
Fin kveld til deg:)