Bloggintresserade

torsdag 5 juli 2012

Senaste bygget


Roslandet

Min senast inköpta ros är denna urläckra klängros, har köpt den hos Nyströms Trädgård i Axamo.
Den skall klänga från roslandet till mitt förråd för trädgårdsredskap, jag hoppas verkligen att det kommer upp snart för rosen var lång när jag köpte den så stödet behövs snart.
"Constanse Spry"

I mitt nyaste land där jag skall ha rosor har jag planterat en ros som fanns här på kolonin men som jag inte vet vad den heter.( Kanske kan få namn på den på Rosariet och rosens dag) Vid mina föräldrars hus fanns det en likadan ros och den blommade alltid omkring Margareta dagen 20 Juli. Då var det stort kalas på gården det var många i släkten som hette Margareta. Eftersom jag har flyttat den nu, lite väl sent för rosor, så har den inga blommor i år får bli bild nästa år.


Jag har även en "The Fairy " som jag har lyckats att rädda från skräpet vid gången upp mot huset. Det skall bli fler marktäckare här. Har en vit låg med halvfyllda blommor från Dala resan "Dimond Border Pauldiram (N)

 

Här ser ni min Napoléon ros jag letat efter länge, den har bytt namn så därför var den så svår att hitta. Den heter nu Cristata
Visst är den väl annorlunda med sina små mosshattar på knoppen som när den slår ut blir rosa.



Här har ni det nyaste landet.Här skall vara bara rosor, kanske någon annan marktäckare och naturligtvis en massa tulpanlökar. Har ju ett tag på mig att bestämma vilka finns ju massor att välja bland.
Det är här mina barnbarn skall få ha varsin ros, det äldsta barnets ros är en Polkagris ros "Rosa mundi" de andra får vi se vad det blir. När de är satta finns bara plats till 2 rosor. En som jag har haft med mig sen min tid i Dalarna, det är en rosa klasblommande ros med halvstora halvfyllda blommor. 
Det är också en ros som jag skall ta med till Rosariet och försöka få ett namn på.

Den sista platsen är till en klätterros som skall klättra mot huset så det blir som en port upp till vår gräsmatta. 
Nu längtar jag bara efter solen så de kan slå ut alla knoppar som finns!!!!!

Sommar Kramar Meta











Inga kommentarer: