Bloggintresserade

torsdag 19 juli 2012

Rosen trädgård

Innan det var dax att äta middag på hotellet, gjorde vi en tur genom ett äldre område av Växjö.Vi kom till en gata med vackra gamla hus och en tomt full med  vaaaaackra rosor. Oj vad det blommade. Vänd så jag får knäppa lite kort ropade jag.
Kvinna i huset var ute och pysslade med sina blommor, jag frågade om jag fick fota lite för jag älskar rosor.  Vid grinden fanns en ros som jag fäste mig speciellt vid. Den är enkel men så vacker där den växte. (Den skall jag leta reda på och ha mot mitt svarta hus.)



Rosen heter "Aksel Olsen" och är
 från Danmark
Döpt efter en rosodlare var det visst om jag inte minns fel.
Kvinnan bjöd in mig för att se de andra rosorna. Jag fotade några.
Kolla in honungsrosen, det doftade så gott i hela trädgården av den.


Mannen i huset var också hemma och vi fick en trevlig pratstund om rosor och var det går att finna på nätet.
Blev jag rekommenderad att titta in till ,där fanns mycket läckert.
Titta så vacker den är den ser nästan ut som om den var gjord av papper och den doftade helt underbart


Och gissa vad de hade för ros jo mycket riktigt rosen jag inte hittade rätt namn på. Nu vet jag, rosen heter "Raubritter"
Nu har jag sett den i verkligheten också,den är lika vacker som på bild,Nu blir det att leta igen.


 Vresros
Det är så trevligt och roligt att träffa på folk som har samma intressen som en själv och som vill dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter Tack för att ni finns!!!
Jag skulle få komma tillbaka en annan gång när det fanns mer tid och det kommer jag att göra när jag har vägarna förbi Växjö.För det finns mycket att prata om i rosväg.
Tack för att jag fick komma in i er fina trädgård och se alla vackra rosor.!!!!!!


Rosenkramar från Meta

Inga kommentarer: