Bloggintresserade

tisdag 8 mars 2016

Sniglar och fotoutställnig

Hej alla vänner!

Ja då är det andra vårveckan för i år då eller.................
Snöat och regnat har det hela helgen. Det gäller att hitta på innegöra. Det är ju positivt att det blir gjort så kan man njuta ute när det blir fint undrar bara när?????



Om jag längtar efter blommor så kan jag kika ut på grannens balkong, där blommar det minsann. Hahaha


Nu har jag börjat förbereda mig inför sommarens stora kamp mot sniglarna. Jag tror ju det måste ske på olika sätt.
Ett av de jag ska satsa på är koppar.

Det sägs ju att det händer nåt mellan koppar och sekretet från sniglarna så de går inte över.
Visserligen dör de inte men de låter det som växer där vara i fred.
Köpte kopparband som jag ska sätta på kanten till grannen, som inte tar hand om sina sniglar.
Och i koppar grytan ska jag plantera blommor. Det kommer nog att bli fler kopparbyttor.
 
Dessutom hittade jag en lykta i koppar. den ska nog också få stå någon stans ute och skrämma sniglarna

 Jag gillar koppar. Hade mycket på 80-talet som jag nog får leta fram ur gömmorna tror jag. 

 

 Nu några veckor framöver har vi en fin fotoutställning här på vårt museum. Det är bilder av årets fotograf som visas.
 


En tur med väninnan idag. 


 




 
Det var lite för mycket från alla krig och tråkigheter bland alla deltagarnas bilder tyckte vi. Visst är det bra att det dokumenteras så kan det också ses.
Men att Magnus speglar en annan del av kriget. Barnet som alltid finns där och som ska överleva här och nu.Det gör hans bilder så talande.De är lätt att relatera till den egna vardagen

Början på en ny vecka och snön den ligger kvar. Blir det inget mer så är det kanske borta till helgen, det ska ju vara + grader ute.
Önskar er alla en fin och skön vecka
Kram Meta

7 kommentarer:

lavendia sa...

Hoppas din kopparmetod lyckas. Hur det blir i sommar vet jag ju inte. Men förut har vi inte haft några just i trädgården. / Britt

Erikslundsliv sa...

Koppar mot sniglar har jag inte hört förut. Vi har inte en enda snigel här hos oss. Möjligen någon som trivs bra i skogen, men inga trädgårdsmarodörer, tack och lov! Hoppas att du lyckas skrämma dem ordentligt!
Ha det fint i veckan!
Kram, Ann

LINDA sa...

Hm ... jag ska nog också fundera på det där. Vi ska göra ett eget snigelstaket och där innanför ska jag anfalla från alla flanker med pellets, nematoder och fällor - har jag tänkt ... Vi får väl se vem som vinner :D

Kram
Linda

Katta sa...

Vilken tur de inte gillar koppar sniglarna, och att det både är modernt nu och vackert så slår man liksom två flugor i en smäll :) Tycker din granne har riktigt snygga balkongblommor :D Kram Katta

Rost och rädisor sa...

Men erfarenhet är att kokppartejpens lycka är kort. Kopparbunkarna däremot får säkert vara ifred. Det handlar om att koppar leder ström. Sniglarna är ytterst känsliga för el och skyr kopparn eftersom den blir lite laddad av de negativa jonerna i luften.

Lycka till och glöm inte berätta hur det går!

/Anette

Hajan sa...

Jaa jag såg på TV i morse, att 250.000 barn är belägrade i en liten stad i Syrien. De är utan mat och dryck där, hur jäkla stort är detta Syrien, så många olika människor som inte kan leva sida, vid sida det är hemskt. Vi vet inte hur bra vi har haft det i vårt land, men ändå klagat ändå.

Till våren längtar vi alla nu har jag Påskliljor på min kuvös
hoppas det bliver lite soligare bara.

Unknown sa...

Kul med fotoutställning. Jag kollar alltid på årets pressfotografutställning som alltid visas i Vadstena. Du får gärna frö. Antingen kan du swicha 10 kr eller så skickar du ett frankerat svarsbrev. Mejla mig så bestämmer vi hur. hackenasgard@gmail.com Kram Lotta