Bloggintresserade

måndag 21 mars 2016

Måndagstema hos Dömgården. " Inför Påsken"

Hej alla vårfirare!

Ny måndag och nytt tema.  "Inför Påsken"   är det idag hos Drömgården Det går fort nu, Påsken är tidigt i år så det är nog därför. Våren börjar också göra sitt intåg. Därför tycker jag det är kul med blommor av alla de slag.Ägg av lava med en pensé.

Främst så är Påsken en kristen Högtid som skall påminna oss om Jesu död på korset och uppståndelsen.De får vi inte glömma bort i allt det andra pyntandet. 


 Det är sällan vi firar Påsken här hemma.Det blir oftast hos någon av barnen och mannen jobbar oftast. I år är han hemma och vi ska ha några barnbarn här. Då är det lite roligt att pynta och plocka fram Påsksakerna jag samlat under åren som gått.

I köket har jag alltid haft de här gardinerna till Påsk
De är ett tyg från Laura Assly Som jag sytt dom av.De har hängt med i många olika fönster, omsydda lite då och då för att passa. Jag gillar dom så därför får de hänga med.( hinner inte tröttna på den korta tiden)


 

 I min soffa har det också hamnat en påskkudde. Sytt av ett gardintyg jag gillade.




 Vi kommer från Dalarna så det är inte alls konstigt att det kommer fram trätuppar från Nusnäs.(de som gör Dalahästen)




En balja med hemgjorda påskägg har jag, som vaktas av en tupp, som egentligen hör hemma på kolonin.

Det översta med lila rosett det är mitt gamla påskägg som jag fick karameller i när jag var liten. Det är så roligt att ha det kvar.( Det är ingen som lägger godis i det nu Snyft)




 Jag gillar de gamla sakerna som fanns när jag var liten.
Den här tuppen stod alltid på matbordet vid Påsk.
Den gula ankan har jag också fått när jag var liten.
 
Den här tuppen är också gammal, kostade 4.10 står det under. Var nog många pengar när den köptes.

Det är hål för att ha salt i den. Det är det på de flesta gamla tuppar och hönor i porslin. Till saltet.


Det här är vad som kommit fram av påskpynt
hos mig just nu.
 Jag tycker ni ska hänga på den här fotoutmaningen som Kitty med Drömgården har varje måndag och veckan ut. Det är roligt att få se hur andra från olika platser och länder tänker och gör. 
Kika in får du se vad som visas denna gången.
Nu önskar jag er alla en fin och bra Påskvecka
Kram Meta

14 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Så roligt att se att du fortfarande påskar till det rejält hos dig. Men så har du så många fina gamla saker du håller kära! Gillar gardinerna och tycker du gör alldeles rätt som sätter upp dem varje påsk. Du har allt en otrolig energi min vän!

Ha en fin påskvecka!
Kramar från Eva-Mari

HWIT BLOGG sa...

Jag hittar inte mitt påskpynt!! Hm, lådan är borta sen flytten...ja ja det blir väl påsk ändå. Jättefint pynt du har, riktiga godbitar!
Ha en fin dag!
Kram från Titti

Annika Christensen sa...

Underbart med påskpyssel.
Vad mycket fint du har.
Jag har mest risiga ting.
Allt gott
Annika

Erikslundsliv sa...

Oj, du hade ju en hel del pynt ändå! Fint med de gamla tupparna och tänk att du till och med byter gardiner. Det gör inte jag...
Så kul att du har ditt gamla påskägg kvar, nog kan väl T lägga lite karameller där till dig! ;-) Hälsa det från mig att det måste han ju göra!
Ha en fin vecka!
Kram, Ann

lavendia sa...

Kul att använda gammalt påskpynt med minnen. Vi påskpyntar väldigt litet. I år har jag inte ens tagit fram lådan där vi har litet påskpynt. Tror inte jag bryr mig om det. / Britt

Snäckskalsdalen. sa...

Så osedvanligt mycket fint påskpynt du har! Tupparna från Nusnäs är underbara. Och när det kommer barn är det roligt att pynta men är det bara man själv och kanske sin gamle vanlige man är det lätt att hoppa över....Gardinerna förstår jag att du har kvar, ovanligt fina!
Nej, då inga problem med att få ordning på vägen här, det är jättelandet och då är folk vanligen beroende av varandra och jag tror lite snällare mot varandra överhuvudtaget. Tror jag, som sagt var...
Kramar

Hatty sa...

Hej!

Vilka fina påsksaker du har, gillar särskilt den stora mörka tuppen. Tack för titten hos mig och Ja jag säljer betongkatter.. jag har två modeller att välja på. :) Kram Hatty

Hajan sa...

Ja visst är det så , man har kvar de gamla hönsen och tupparna.
>Jag vill önska dig en fin Påskvecka i allafall

Drömgården sa...

Jätteroligt att du hänger med i mina måndagsutmaningar!
Du har mycket påskpynt och med mycket historia och minnen i ditt hem :)
/Kitty

ulla laiho sa...

De gamla tingen du har är så himla vackra. Jag firar påsk hos min dotter i år, som passar på att fylla just då. Men lite påskpynt ska jag ha ändå.

lisashus sa...

Åh, så mycket fint påskpynt du har! Visst är det kul att plocka fram det som kanske är ärvt och lite gammalt också - traditioner!
Jag kan tro att det inte är något riktigt koloniväder för dej ännu, men vi väntar fortfarande på varmare och torrare tider!

Ha en fortsatt skön påskvecka!
Kram
Lisa

Sofia sa...

Ägg med lavar var nått nytt! snyggt =)
Håller med dig...vi får inte glömma vad påsken
handlar om! <3
Kramis Sofia

LINDA sa...

Så härligt med påskpynt! Jag gillar verkligen påsken. Finns det dubbel snöflinga? Var hittar man frö till det? Låter ju hur fint som helst!

Kram
Linda

LINDA sa...

Då ska jag hålla ögonen öppna :D

Tack!
Linda