Bloggintresserade

torsdag 10 mars 2016

Blommiga fredag "Då och nu".

Hej alla vänner!

Fredag och en ny Blommig fredag   det handlar om 
"  Då och nu". Jag kan inte låta bli att visa er hur min koloni såg ut när jag kom till den och hur långt vi hunnit nu.

 Kolonin var mycket igenväxt. Där fanns knappt några växter att ta reda på.  

Ett stort träd som hängde långt ner över tomten.
Högt gräs gömde några pallkragar och huset var inte så vidare bra det heller.
Det var mycket att göra.


Vi började med att klippa gräset och att ta ner det stora trädet.

En granne hade motorsåg så vi fick hjälp av honom.
Letade reda på en kille som borrade bort stubben och de grövsta rötterna.
Jag kände att vänta i ett tiotal år på att den skulle försvinna hade jag inte lust med.
I dag är det här hörnet min grönsakshörna kallat  "Matrummet" 
Vi har gjort egna odlingslådor och en portal med en vindruva på in till Rummet. 

På andra sidan var det ogräs, av nässlor och kirskål bl.a. Två stackars vinbärsbuskar och ett plank. Där döljde sig en stor hög med alla möjliga och omjöligt skräp. 

Här är i dag vår sovstuga och där vi bor nu när vi bygger stora huset.



 


Där byggde vi också åttkanten till mina kryddor och lite annat ätbart.
Ett äppeltråd, två krusbärsträd och en liten sittplats fick också plats där. 



Vår gång upp till huset är där den var tidigare.( än så länge).
En bra sak med den har varit  att den är så bra gjord att inte en platta har flyttat sig under alla mina år här.


Eftersom det rinner mycket vatten över tomten från berget ovanför var vi tvungen att dränera på tre ställen rakt över tomten. Gissa om det var tråkigt och lerigt i några år.
Ni ser kanten som är upphöjd till "matrummet". Annars hade all jord runnit ner vid första regnet.
Så här såg det ut idag på vår gång upp till nya huset.
Massor av snö. En portal som välkomnar oss





Några bilder på övre delen av tomten som det såg ut när vi kom dit.





Idag är det ett förråd, ett växthus och en liten gräsmatta.

 


Längst upp mot grannen har vi gjort ett staket av armeringsjärn med växter på.

Huset var inte i det bästa skick. Inte så fint heller.



Huset har fått Duga de här första åren men nu är det nerrivet och vi har börjat bygga det nya.


 

Bredvid huset är det nu en uteplats för många fikastunder speciellt på våren och hösten då solen är som varmast där.



Långsidan mot gräsmattan idag.Här kommer att bli en veranda med tak så snart all tjäle är ur marken.





Det var mitt bidrag till Blommiga fredag denna gången om 
" då och nu"
Hoppas ni orkade kika på alla bilder.
Det finns mer bidrag om du går in till Helena och kikar.
Önskar er alla en härlig helg med sol och värme. Våren är på väg
Kram Meta

20 kommentarer:

Lenas Trädgårdsrum sa...

Härliga bilder du bjuder på av både Då och Nu :)Förstår att ni lagt ner mycket jobb på denna utveckling. Så fint det blir! Nu får vi njuta av alla vårtecken som dyker upp framöver. Ha det Gott!

BP sa...

Blev nästan andfått av att klicka på alla dina bilder, för att inte glömma allt jobb som väntar dig/er. Man måste verkligen vara trädgårdsentusiast med gröna fingrar för att ta itu med allt arbete som krävs. Ja, och det är ni ju - entusiaster alltså.

ullie sa...

Massa roliga bilder gud så duktiga ni e kommer bli ännu mera kanon spännande att se huset sen då

usch det e jobbigt att va så himla tröt men man e inte sömnig liksom . mår inte alls så bra o ska jobba helg känns sådär alltid usch

kram o fin start på helgen

LINDA sa...

Så ni har kämpat! Jag får en känsla av att det är en ovanligt stor lott, nästan som en villatomt. Hur stort är huset? Och när ska det vara färdigt?

Ha en fin dag!
Linda

Rost och rädisor sa...

Makalöst arbete ni lagt ner! Att renovera en gammal tomt med hus och nivåer är ju dessutom mycket svårare och jobbigare än att börja från scratch. Fint och välordnat har det blivit!
Allt gott
/Anette

Maribel sa...

Så mycket ni har gjort, och fint blir det.
Ha en fin helg!
Marika

lavendia sa...

Du har mycket bilder att gå tillbaka till. Det har ju verkligen blivit förändrat. Och det är väl inte färdigt än. / Britt

lisashus sa...

Så kul att få se bilder från din koloni! Vilken jättstor tomt det verkar vara, och så mycket arbete ni har lagt ner! Det gör man ju gärna om det är ett ställe man älskar,vilket jag ju tror att ni gör! Jag förstår att du längtar, precis som jag till grönskan och värmen nu!
Så fint det blir med ett större hus. Det är verkligen något speciellt med kolonier, vilken charm de har! Har två väninnor som har små fina kolonier med små hus där de bor över sommaren, och jag väntar bara på att få komma på besök där!
Ha en härligt solig fredag!
Kram
Lisa

Erikslundsliv sa...

Oj, vad ni har fixat och gjort mycket! Det blir så fint och trivsamt överallt.
Tänk när huset också blir klart, vilket paradis ni har då!
Trevlig helg!
Kram, Ann

Maggan sa...

Det må jag säga så mycket som har hänt på Er koloni och så fint Ni har fått det.Trevlig helg/Margareta

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Men oj så mycket vackra bilder.
Vilket jobb du har gjort!
Ha en mysig fredagskväll och helg.
Stor kram
Jessica

Gunilla sa...

Vilket otroligt jobb ni lagt ner på att få i ordning allt.

Det kommer att bli en riktigt fin oas.

trevlig helg

Inger sa...

Men oj vad ni har jobbat, kanske blir bygget färdigt i sommar. Jag fastnade för uteplatsen, jättefin.
Kram

Rosor och ruiner sa...

Oj, så mycket jobb ni lagt ner! ROligt men jobbigt förstår jag!

Trevlig helg!
Gunilla

Min Lilla Kokvrå sa...

Vilket jobb ni lagt ner på er koloni, och så fint ni fått det!
Petri och jag brukar tala om att när vi blir pensionärer ska vi köpa oss en koloni, där vi kan bo och påta under sommarhalvåret för att sedan resa till varmare länder under vintern :)

Trevlig helg! / Birgitta

Carina sa...

Vilken spännande förändring! Inte kul när man får ta itu med saker man helst sluppit - dränera tex. Det ser väldigt fint ut i vart fall och det ska bli kul att se huset färdigt.

Ha det gott! Carina

Snäckskalsdalen. sa...

Så roligt att få titta på förändringarna! Så otroligt mycket ni hunnit med och så mycket ni gjort och så fantastiskt fint det blir. Är det en kolonilott på "riktigt", eller hur jag skall uttrycka mig, jag menar, det ser så stort ut, som en ordinär tomt med hus och allt! Tänk när huset blir klart, ni är så flitiga så det bör snart till och vilket grönsaksland du har! Och den där gången, som ligger så stadigt, den måste väl få vara kvar! Jättetrevligt att få se det så här!
Agneta kram

Villrose sa...

Nok et godt illustrert eksempel på at en hage ikke kommer av seg selv!
Mye fint har dere skapt, og mere skal det bli :)

God helg!

Unknown sa...

Jag orkade titta på alla bilderna och konstaterar att ni åstadkommit en fantastisk förvandling. Kommer ju bli toppen när nu huset är färdigt också!! Kram Katarina

Anni sa...

Tänk vad man har orkat med! Inte utan att jag blir trött av att se på dina bilder (och mina egna). Det är först när man samlar ihop bilder som dessa som man inser hur mycket man egentligen har gjort, det är ju så enkelt att bara se det som är ogjort.
Toppenkul att få följa med på er förvandling!