Bloggintresserade

torsdag 17 mars 2016

Blommig fredag "Liten blir stor"

Hej alla vänner i vårsolen!

Nu är det fredag igen men så fort dagarna rullar på. Våren den kommer mer och mer för varje dag.
Då var det temat för idag då."Liten blir stor" Det var lite knepigt tema för det gäller ju att hitta bilder som passar.




Jag kom på att sparrisens väg upp ur marken har jag lite såna bilder på.

Den första lilla knoppen kikar upp ganska så tidigt på våren.
 
 Den växer sig större och större för var dag. 
 
 Alla de smala gröna bladen är skilla  som jag planterat i lådan så kanske det kan bli
som en liten bassäng till slut.
 

 Nu är det dags att koka en omgång till middagen. Jag har dom står i en glasburk med vatten i kylen tills jag har tillräckligt många för att koka.
I förra året hade några sniglar hittat in till lådan innan jag upptäckte dom, det var inte alls roligt för de åt upp de första knopparna.
Sen la jag kaffesump i hela lådan och då försvann dom.



Efter midsommar bör man inte skörda mer. Då växer de upp och blir som en "granskog". Rätt så fint det med. Då kommer alla söta goda smultronen som sitter i kanten runt lådan. mums det med.






Det var mitt bidrag denna veckan i  Blommiga fredag
Önskar er alla en fin och skön vårhelg.
Kram Meta

21 kommentarer:

Rost och rädisor sa...

Så fint med sparrisbilderna. Det är verkligen en mumsig grönsak som jag saknar hos mig och det där med sniglarna är ju ett stort bekymmer. Hoppas du får har dem i fred denna vår.
Allt gott
/Aentte

Cat sa...

Sparris är verkligen min favorit och faktiskt den enda perenna grönsak som odlas i vårt grönsaksland. De äldsta plantorna är nästan 30 år :o
Härliga bilder som får mig att längta :-)
Ha de gott. Kram, Catarina

Carina sa...

Vilka knoppar och dubbelt kul att följa det som ätas kan :) Det fanns sparris i rabatten vid första huset vi köpte. Dumt nog grävde jag upp dem.....

Ha en fin helg! Carina

trädgårdsdrömmar sa...

Så fin den blir när den växer upp.
Trevlig helg.

Maribel sa...

Sparrisen är inte bara god, den är vacker som en grön fin växt också.
Ha en fin helg!
Marika

Piasofia sa...

Skulle aldrig kunna gissa att det var sparris som växte sig så hög! Man lär sig alltid nåt nytt! Gott med både sparris och smultron.
Må så gott!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Men så härligt med egenodlad sparris :)
Att man skulle ha dom i vatten visste inte jag, det ska jag komma ihåg :)
Ha en skön fredagskväll och helg!
Stor kram
Jessica

Katarina www.engronsida.blogspot.com sa...

Låter fantastiskt med egenodlad sparris...
Vackra och aptitretande bilder =o))
En riktigt härlig helg
önskar
Katarina

Anette i Torsåker sa...

Om min nu överlever, ska jag göra bättre för den i vår.
Gillar ju sparris!
Trevlig helg.
Anette

Inger Marie sa...

Så herlig asparges!
Og flott tolkning av tema
God helg:-):-)

Luna Ek sa...

Så fina sparris. Bra med lådan och kaffesump ska jag lägga på minnet. Sparris är dekorativt också.
ha en bra helg
Luna

Min Lilla Kokvrå sa...

Sparris i glasburk med vatten i kylen. Det ska jag komma ihåg nu när det är dags att skörda vår första sparris. Tack för tipset!


Maggan sa...

Vad härligt att odla Sparris det som är en så god primör det passade även in bra i Fredagens tema.Önskar Dig en fin helg/Margareta

LINDA sa...

Åh, så sugen jag blev nu. Sparris är ju så gott och det är snart dags :D Kanske dags att röja bort gamla bruna stänglar. Tack för påminnelsen!

Ha en finfin helg!
Linda

Villrose sa...

En vidunderlig plante med god vekstkraft :)

God helg!

Erikslundsliv sa...

Lyckliga du som har egen sparris! Det är ju så gott, jag brukar steka eller grilla den och äta den som den är med lite flingsalt på. Mums!
Kram, Ann

ullie sa...

Alltså du så här dålig är ja att ja inte ens visste man kunde odla sparris själv. det är ju jätte gott me sparris till mycket.

ja det är så gott i lä i solen men i skuggan brrr känns det bara är mars men ändå helt ljuvligt!!

Fin söndag söta du o vi hoppas väl på sol då me =) kramar

A House With A View sa...

Sååå himla gott med sparris! Vad kul att få se bilder från ditt odlande :) Jag är sugen på att odla sparris och en massa andra goda grönsaker men är inte riktigt klar med odlingsbäddar som krävs, hoppas verkligen få ordning kring växthuset denna sommar :)

Önskar dig en finfin söndag!

Kramar aka

handmade by amalia sa...

How sweet it must be to eat the fruit of your garden.
Amalia
xo

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så roligt och odla egen sparris, lyxigt och
plocka och koka. Tipset och ha dom i
vatten ska jag komma ihåg
Ha en bra påskvecka
Kramar/AM

an angel at my table sa...

Smart jag ska också plantera smultron under sparrisen. Ja det är en underbar tid vi nu går till mötes. Idag började jag gräva i landet för första gången!!! Vilken fin koloni du har!!