Bloggintresserade

tisdag 22 mars 2016

Påskpyssel och ett paket.

Hej alla vänner i Påska tid!

Har ni tid att hålla koll på bloggarna? Det har jag i alla fall nu innan Påsk, sen blir det nog sämre över helgen.

Jag hittade en tjej som heter Hatty och har bloggen Tårtor och trädgård. Hon hade gjort så söta Påskägg med videkissar. Kunde inte motstå dom.

Här är min variant. Jag hade några gamla ägg som jag absolut inte gillade längre.
( fattar inte varför jag köpt dom, kanske för att göra om dom hihi) 
 Ut och plocka vide. Vi har ett gäng kullfallna sälgträd här på området, där har jag plockat. Jag använde limpistol och det gick bra utan att jag brände mig.
Gillade faktiskt resultatet.
 Ett stilla pyssel om tiden räcker till.

Vad fort det går ibland.. 
Idag kom det ett paket från Odla.nu med barrotade perenner.
Jag har inte köpt barrotade innan.Spännande att se hur det går.
Och inte trodde jag att de skulle komma så snabbt.
Posten idag brukar det ju inte gå att lita på.

Nu är alla planterade i krukor.Som tur var så fanns det några här i lägenheten.

Det jag har köpt är:
Martorn " Big Blue"
Luktpionen "Carol Charm".
Stormhatt Vit.
Kaukasisk Förgätmigej. "Jack Frost" och Vitlysing.   

Nu får det gärna bli varmt och skönt så tjälen går ur marken. Jag behöver ta med mig krukor till kolonin. Det är nämligen väldigt fullt nu med krukor både inne och på balkongen. 

Jag är inte så van att så frön men nog tycker jag att de har grott väldigt fort i år och växer så det knakar.  



  Här är en rad med 4 olika Tagetes.
Linnea, en stor vit, Citron och en som jag inte vet vad det är ( tog ett fröhus här på området i en av våra planteringar. Den var så fin,med många blommor stor och kraftig i växten.)



Nog är de väldigt söta där de sticker upp ur jorden. Tänk de ska bli en 70 cm hög växt.
Det var mina Linnea förra året.




Önskar er alla en fin och skön fortsatt Påskvecka, har ni lov så passa på att njut.Vi har lov veckan efter Påsk i år.
Kram Meta

6 kommentarer:

Halmhatt och mamelucker sa...

Vilka fina videägg. Jag testade att limma småfjädrar på frigolitägg för något år sen. Men det gick inget vidare. Frigoliten smälte och till slut tyckte jag att jag hade lim och fjädrar överallt utom på äggen. Gav upp.

Glad Påsk Meta!
Kram Annika

Rost och rädisor sa...

Ser ju ut att ha gått jättebra med tagetesen!
Videäggen helt underbara och fint vide har du hittat. Inte tillstymmelse till fint sly här. Bönderna städar sina dikesrenar och tar bort allt.

Angående lådor och potatis tror jag det blir svårt i en grund låda, men det går ju att plantera i det mesta som hinkar, lådor, byttor och korgar bara de har djupet och har hål i botten.

Enda sättet att plantera i en grund låda som jag kan komma på är att lägga potatisen ovanpå och sen fylla uppåt genom täckodling. Alltså att täckmaterialet håller sig på plats av egen kraft ovan sargen. Som täckmaterial kan man använda, torkade löv, lövkompost, mindre mängder gräsklipp och färskt kompostmaterial, kan du få tag i gammalt ensilage funkar det också, varva torkat och färskt efter hand. Bygga ca 20 cm uppåt ovanför potatisen under sommaren. Detta kompenserar för grund låda, håller fukten och ersätter kupning.
Ha det så mysigt på kolonin i påsk!
/Anette

lavendia sa...

Fina ägg. Jag hittar aldrig så mycket videkissar att det kan bli till ett ägg. Jag virkade runt ägg jag inte heller tyckte om. Videägg blev nog finare. Glad påsk! / Britt

Cat sa...

men så spännande, både sådder och perenner. Hoppas du får bra resultat med perennerna.
Ha de gott. Kram, Catarina

Erikslundsliv sa...

Åh, så söta äggen blev! Ulliga och gulliga videkissar är ju verkligen vår.
Oj, så mycket fröer du sått! Det är bra gjort tycker jag, jag sår bara direkt i landet och mest sallad och annat ätbart.
Glad påsk önskar jag dig!
Kram, Ann

Malin sa...

Vilket fint vide ägg du gjort!
Vitlysing köpte jag ifjol också, den är så vacker, hoppas den överlevt vintern nu bara.
Glad Påsk! h. Malin