Bloggintresserade

fredag 13 juni 2014

Halm och lite till

Hej alla fina vänner där ute i världen!

Nu har det verkligen satt fart i mitt lilla jordgubbsland. Jag har några vita med ananas smak och en vanlig röd sort.
Förra året var det väldigt många jordgubbar som möglade för de låg på jorden. Nu har en snäll granne fixat med halm. Det ligger nu så fint under alla plantorna.Jag väntar med spänning till den dagen då vi får plocka de första Kanske det blir till midsommar.


I höstas pepprade jag ett land med massor av olika allium för att ge sorken nåt att bita i.
Jag satte tulpaner med allium runtom och mellan. Och tänk i det landet har ingen sork ätit upp lökarna, Än.
Den här lilla, knappt 20 cm hög, gillade jag skarpt och massor med knoppar är det också.


Här i den rostiga lådan bland stenarna har jag en Funkia med stora blomknoppar, en doftpelargon( kommer att ha röda blommor) En vanlig röd pelargon finns där med.Och en av de vackraste penséer jag sett. Den är mörkt sammetsröd


Färgen är faktiskt mörkare än på bilden. Alla blommorna är inte lika, några är nästan svarta och en del är ljusare.Jag tycker det är fint med både mörka och ljusa blad i planteringar.Det ger viss effekt även om det inte blommar hela tiden.
 
Ni vet ju att aklejor är inte min största passion,Trotts det så har jag några, både frösådd från grannen och en köpt 
 

Nu har den sista i raden slagit ut. Den har jag fått.
Den är placerad vid en ros som brukar blomma samtidigt. Det är en ros som jag hittade här och den är lite "annorlunda" Ungefär samma färger som  Aklejan. Visar den när den blommar.Ingen har kunnat säga vad det är  för ros.




En hälsning från en lite mulen dag på kolonin..
Kram Meta

6 kommentarer:

lavendia sa...

Vad mycket du har. Den vita alliumen var jättefin, plus allt det andra. Känner du inte så mycket för akleja? Den som är så fin.
Vad bra med en granne som ordnar halm. Jag hoppas också på jordgubbar, som jag flyttade för några veckor sedan.

Hajan sa...

Lilla Meta så vackert Du har lilla vän.
Så mycket fina blommor som inte jag sett på många år.
tack från en i en pensionärskuvös
som jag älskar.
kram från Hajan

Julia sa...

Me encantan las fotografías son geniales. Ha estado un regalo el visitar tu bloc, te invito a visitar el mío y espero que disfrutes del post de esta semana, la decoración hindú de jardines y si no eres seguidora me encantaría que lo fueras, te espero en mi bloc elracodeldetall.blogspot.com

Änglarum sa...

Hej Maggan!
så fint det blommar!hoppas på en fin helg nu när man är ledig :) här var huset fullt i går,skolavslutningen är en tradition här att vi träffs o fikar..du vi kommer till dig framöver..jobbar 5 veckor till sen semester så nåt skall vi väl få till!kram Jessica

Högagärde sa...

Hoppas ananasjordgubben är god för jag har köpt ett par sådana plantor.
Jag vet bara inte var jag ska få plats med dem. Fast det är väl ett litet i-landsproblem.

Kram Elisabeth

G:a Affären sa...

Halm är så bra men det är svårt att få tag på, i alla fall i måttliga mängder. Så bra att ha en granne som fixar det!
Allium har jag också prövat mot sork, de äter inte just den löken men gärna annat.
Färgen på den penesén har jag inte sett tidigare, den är verkligen fin!
Och sammetsirisen i förra inlägget har också en ovanlig färg, en sådan vill jag gärna ha.

Trevlig helg!
Kramar
Cia