Bloggintresserade

söndag 12 januari 2014

Se det snöat...........

Hej alla fina vänner!

Dalarna har visat en vacker sida idag. Vi har farit runt lite i bygden, Lite loppis, lite butiker och så naturen som har en så vacker  snöskrud.



Vägen är otroligt vacker med sina vita vägbanor med bara snö inget sand.






Vi for förbi Aspeboda kyrka
 

Det stod tidigare en träkyrka här som brann ner 1959
Den nya kyrkan invigdes 1963.

Innertaket i nya kyrkan är det gamla taket som fanns i den kyrkan som brann ner. Taket hade nämligen tagits ner för att restaureras.Kyrkan var nästan färdig restaurerad innan den brann.
Arkitekten till den nya kyrkan var Rolf Bergh en känd kyrko arkitekt.

 
Klockstapel klarade sig från branden








 

Turen gick vidare förbi "Källviksbacken". Där var det full aktivitet av jublande skidåkare.


 





 






Och vattenkanonerna går för högtryck.










Dalälven vid Torsång  där änder simmar mellan de tunna isflaken











 Hemma på gården står en vacker gran och lyser på sista versen, det är ju tjugonda kunt i morgon.









Undrar ni vad jag köpte? Jo två vackra ljuslyktor av keramikern Mariana från Borlänge.
Hon gör massor av vacker och användbar keramik.
Det blev en sak till som ni får se senare.








En härlig vinterdag i Dalarna.
             Kram Meta

6 kommentarer:

G:a Affären sa...

Men då har du inte varit så långt ifrån mig och åkt idag. Och visst har vi fått mycket snö! Vackert men kallt.
Då måste jag kolla upp keramikern, jag behöver en 50-årspresent inom kort. Spännande att få se mer användbar och fin keramik.

Kramar
Cia

idémakeriet sa...

Tack goa du för din hälsning sist.
Det har varit så mycket med min hälsan så nu äntligen har jag kommit i gång med att svara på alla mail och med att hälsa alla bloggvänner igen.
Jag önskar dig allt gott inför 2014 och hoppas 2014 bjuder dig på många fina dagar:)
Ooooj vilka härliga snöbilder du visar oss, önskade att det här i Skåne låg något vitt som gjorde att de gråa regniga dagar ljuste upp lite grann.
Någon gång blir det väl vinter men vi har väntat länge.
Ha det så gott!!
Kram Gerda

Felix sa...

Visst blev det vackert med det vita vintervädret!

God fortsättning på det nya året!
Elisabet

lavendia sa...

Först funderade jag på vad det vita var. Men jag kom på det.Nu har vi också sådant utanför fönstret.

Hajan sa...

Lilla Meta , så vackert du beskriver allt om kring Dig.
Så bra att de kunde rädda innertaket i alla fall från gamla kyrkan.
ja nu är det plötsligt vinter överallt. >>>>Hoppas vi inte får som i USA, mycket märkligt. för ett par dagar sen 7+ grader. i morse hade vi -13, brr
ha en bra vecka nu, önskar Hajan

Landbohaven sa...

Jeg kom bare lige forbi.
Dejlige billeder.
Tak for kigget.