Bloggintresserade

tisdag 14 januari 2014

Hemresa och Amaryllis i förfall.

 Hej alla fina vänner!

Ännu en ny dag full av snö i Dalarna. Nu vänder vi blicken och kör hemåt.
Det är inga vita vintervägar av snö som på min bild förut, utan saltade lite moddiga vägar.Även en del snö for i luften.
Innan vi åker ut ur Borlänge gör vi en liten sväng till Emmaus.
 
Där hittade jag en karaff till mina glas. De heter Skagerack och kommer från Lindshammars glasbruk. Det var ett fynd kan jag säga 20 kr. Undrar hur många hundra den kostade ny???


 


Bredvid står ett fat med så söt dekor kunde inte låta bli det  20 kr. för det med.


Det var mina inköp på denna resan. 
Jag har fått se en hel del nytt, trotts att jag bott där i 21 år.
Det sägs ju att man vet minst om sin hembygd, kan ju stämma på mig då.

Den här bagaren med sitt bröd är inmurad på Gyllebagarens husvägg där de hade sitt bageri i Borlänge.Stängt sedan länge. Här har man idag en "Ta till vara  verkstad" med loppis.
Resan går vidare söder ut. En liten sväng genom Säter för att se om det hänt nåt nytt sedan sist. Den slutade med att vi fick stå till tjänst med startkablar för att starta en buss. det var dagens goda gärning.


Väl hemma möttes jag av en vacker syn på mitt köksbord.


Om ni minns så hade jag ju glömt två Amaryllisar i en kasse i ett förråd. Det här är den vita som nu ståtar med tre klockor. Så vackert  och vilken tur att jag kom hem innan de vissnat ner.


Jag minns hur många av oss visade så häftiga överblommade tulpaner.
Nu skall jag visa er en röd amaryllis i förfall.
Det är inte så illa det heller.


Önskar er alla en bra vecka
             Kram Meta

1 kommentar:

lavendia sa...

Du har rätt - amaryllis i förfall är också fin.
Kul med karaffen och kul att se sin hemtrakt.