Bloggintresserade

torsdag 5 juli 2012

Bär och frukt


Plommon
Kommer ni ihåg mitt enda träd på tomten? Det är ett plommonträd med svaga grenar. Har kapat ner det rejält och flyttat det till en bättre plats. och detta året får jag hur mycket plommon som helst. helt otroligt.

Krusbär
Det är nåt vi gillar i vår familj, kräm, saft, och pajer äter vi hur mycket som helst av när det finns( gillar inte de frysta bären) i år kommer vi nog inte att behöva sakna det . Se så mycket vi har.






Jag har 2 krusbärsträd en med gula bär och en med rödare bär.
Mina vita vinbär har mer bär än de röda och svarta, det kanske beror på att vi kapade ner dom hårt när vi flyttade hit dom.Då tar det ju några år innan de får så mycket bär.Den vita trodde vi skulle dö för den mådde så dåligt där den stod på min odlingslott, där var det ett rätt vattensjukt område

Blåbär

Mina blåbärsbuskar har en sån mängd med blommor att om det blir blåbär av alla så kommer nog grenarna att gå av.
Oh vad det skall bli gott med blåbärspaj, bara de inte blir vattniga nu när de får så mycket vatten.

Smultron.
Det har blivit mycket smultron i år beror nog på blötan tror jag mina barnbarn har plockat i flera omgångar till dessert med mjölk  mums mums mums.
 
Smultronen finns runt min låda med sparris







Hallon. 
Även de är på väg många kartar. Som jag längtar efter dom. De saknar solen så att de kan mogna. 
Nedanför har jag allåkerbär de har jag plockat lte av men det tar nåt år innan de ger bra skörd.


 Det finns fortfarande blommor så det blir nog fler att plocka.


Jordgubbar
Vita jordgubbar
Mitt barnbarn hittade några jordgubbsplantor i ett stort syrensnår,( smaken var mycket god på bären) vi satte ett par av dom.De har blivit stora och har massor av kart i år.De står lite provisoriskt i år så fåglarna kommer lätt åt dom för det är svårt att täcka över, får bli bättre ordning till nästa år. Men var är solen så de mognar.



Vindruva.



           Jag har en blå vindruva ( staketdruva)som växer på en klätterställningen in till, som jag kallar det, "matrummet"Här har jag sparrisen och senare blir det flera lådor med grönsaker och annat smått och gott.






Min tomt har rätt mycket skugga för det är stora träd efter ena kanten,den ligger också i en sänka. Detta är jätteskönt när det är varmt och mycket sol men inte lika bra en sådan här sommar. Har märkt att det mesta blommar senare hos mig., även bären mognar senare. Men i år har allt växt otroligt mycket på längden i stället.




Väl smakat från Meta