Bloggintresserade

onsdag 21 maj 2014

Underbara onsdag med "trädgårdens dofter".

Hej mina vänner!

Min trädgårds dofter består av en massa kryddor. Bland annat i åttkanten och landet runt. Nu är det ju så att alla kryddor är inte härdiga här utan måste plockas in över vintern.De får stå i krukor.
Rosmarinen är en av dom. I år fick jag köpt en som kryper och om jag planterade den nu så skulle den klara vintern här sas det, vi få se om det är sant nästa år.
 


Har hittat en annan spännande planta den heter"Runiga klossii" 
Om man använder bladen i varm mat som ex. vock så smakar det champinjon. Smaken är alltså mer framträdande när den värms.
Annars kan man ha den i sallad. Återkommer när jag testat.(visst är det roligt med nåt nytt)
 
 Framför lådan står en korg med bladpersilja, Har satt den inne för det tar så lång tid innan den kommer upp om jag sätter den ute direkt.


Åttkanen har fått några kryddor nu. Rosmarinen, två olika oregano och två olika timjan. 
Något som doftar väldigt gott är alla myntor.
De har fått ett eget land, de har en förmåga att sprida sig både hit och dit.




Det här var mitt bidrag till det sista Underbara onsdag  
om trädgårdens dofter
Den återkommer i höst med nya teman.
Ha en fin onsdag
 Kram Meta

7 kommentarer:

"Hemmet är min vrå" sa...

Så härligt med olika kryddor, det får du användning av i sommar. Ha en fin torsdag. Kram Mimmi

Hajan sa...

det är ju verkligen toppen med
dessa alla kryddor.
Det går ju att frysa in med.

Anita sa...

Så många härliga dofter du har. Din åttkant med kryddor är så snygg. En rosmarin som klarar vintern låter ju otroligt. Ska bli spännande att se hur det går. Runiga klossii har jag aldrig hört talas om. Det verkar ju också vara en spännande nyhet. Smart med en egen väl avgränsad rabatt för myntan. Jag har mina i stora krukor för att "tygla" dom.

Mejrams! sa...

Ser så fint ut med din åttkantiga kryddträdgård. Härligt att ha massa färska kryddor när man lagar mat eller hur! Kram Merja

lavendia sa...

Kryddor är härligt. Jag har också en krypande rosmarin som klarat vintern (det brukar inte den andra göra), men i kallväxthuset.
Svampplantan verkar härlig. Jag har en olivört, som verkligen doftar oliv.
Körvelmarmelad: Koka småbitar av stjälkarna (ej bladen). Mixa slätt, socker+syltsocker och koka. Klart.
Men som sagt man måste vara säker på att det är körvel. Ettårig dansk kan man ju så. Den vilda spanska blir stor.

Tittis trädgård sa...

Jag älskar kryddor och tycker det är så härligt att kunna gå ut och hämta när man lagar mat. Att de sen doftar också är ju en ren bonus! Roligt att testa nya spännande sorter som du gjort. Ha en fortsatt skön vecka/ Titti

LINDA sa...

Så härligt det låter! Jag borde åka och köpa kryddor till mitt lilla land. Kan bara inte bestämma mig för vad jag ska ha.

Kram
//Linda