Bloggintresserade

fredag 30 maj 2014

Arbetsamt. Hihi.

Hej alla vänner!



En lugn och skön fredag har jag haft. Lite plantering av växter som behövde mer jord och större krukor. Omskolat min 
Basilika det är kanel och vanlig röd.
Det är första året jag vågar mig på den, för den tycker om värme och då är ett växthus bra.




Mina kryddtagetes som inte ville gro har jag kastat och köpt nya frön och jösses vad den satte fart fort. Nu har de också fått lite bättre plats.
Det är citron och dragon jag satte.Mums att ha i salladen till fisk och kyckling.både blad och blomma.




Det största jobbet jag gjorde idag var att fixa färgen på de här bladen till kameliontbusken.
Det blev inte så många rosa för jag hade så lite färg kvar sen förra året.

Vaddå.. Jasså ni tror mig inte.
Nej det är rätt......
Den är så av sig själv. 
Håll med om att det ser ut som någon skulle ha målat med en pensel.




Den har jättesöta blommor med.
På motsatta sidan står en kiviplanta, undrar bara hur länge jag skall vänta tills det blir kivi på den.

Något annat som är så läckert i år är min vita trädsyren. Den har nog aldrig haft så fina blommor och så mycket stora.
 





Det doftar sååå gott när jag sitter i min vilstol njuter jag sååå.








Kommer ni ihåg mina zinklådor från Blomsterlandet?
Nu har jag planterat i tre av dom.
 Taklök två sorter och två små lyktor  blev det här.
 


 Längre bort har jag satt Hasselört. Vet inte om den kan leva med så grund jord. Ett försök för att slippa kasta plantorna som växte in bland blåbärsbusken som kryper. den höll på att ta död på den.

 


På andra sidan har jag sått Ruccolasallad i en. Den andra skall bli en annan krydda i men den har jag inte än.




Den Finska rosen har fått fint sällskap av den röda stjärnflockan och lite blå kattmynta.Det blev en bra kombination. Hoppas de slår ut lite mer innan rosen dalar, den har ju så kort livstid med blom.

Nåt mer som jag blev glad över var den här aklejan. Så söt med sin blåvita kjol.


 

Det var min fredag. Hoppas ni haft en lika skön dag som jag.
Önskar er alla en fin helg
Kram Meta

7 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Vad konstigt med din tagetes, jag råkade ut för samma sak i år. Undrar om det var dåliga fröer vi fick? Vad härligt du har det på din koloni. Härliga bilder/ Kram Titti

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag undrade allt lite där någon sekund om bladen...fniss.
Såna där zinklådor ska jag svänga in och köpa, passar till mycket. Jättefint med din plantering.
Kramar och trevlig helg/AM

Vitt hus med svarta knutar sa...

Oj vad mycket fint du har i trädgården och så spännande med olika sorters basilika och tagetes! Men, vad jag hajade till när du skojade om kameliontbusken=) Ja, det är verkligen synd att du har så lite rosa kvar *haha*
Ha en trevlig helg!
Kram,
Regina

Marit sa...

Det er kjedelig med frø som ikke vil spire ordentlig, men nå er det fart i plantene dine.
Så spennende med rød basilikum,
hos deg er det mye fint for øyet og for ganen.

God helg fra Marit.

Cat sa...

Vita syrener är mina favoriter, sitter de dessutom på träd :-)

Ha de gott. Kram, Catarina

Rost och rädisor sa...

Det finns verkligen mycket att vara glad och förundrad över nu. Jag går mest runt i ett lyckorus och njuter.
Kamelionbusken ser ju verkligen spännande ut och så tycker jag det var kreativt att sätta lyktor i balkonglådan.

Ha det fint
Anette

lavendia sa...

Även jag råkade ut för samma sak med kryddtagetes.
Vad mycket du får plats med.
Jag har väntat 12 år på kivi, inte ens en blomma har det varit. Nu fick jag rådet att lägga på vedaska. Får se om det hjälper annars blir det något annat där.