Bloggintresserade

söndag 13 juli 2014

Pelargoner

Hej alla vänner i sommarregnet!

För det gör det idag.Skvätter korta skurar då och då. Hinner precis ut och börja med nåt så är det bara att gå in igen.
Jag har tagit mig in i växthuset större delen av dagen. Där har alla mina pelargoner börjat blomma.

En absolut favorit hos mig är den här. "Vectis Glitter"
Den är inte så vanlig tror jag. Brukar inte se den när jag är på ställen där det finns mycket olika pelargoner. 

Den har på varje blomklase minst ett kronblad som är orangerött. Alla är olika.

Här på bilderna är det några av de som finns just nu.




 
Hos min dotter finns den här.
Den är nåt liknande  Blomman är mindre och mer dubbel,rundare blad och mer rosa i bottenfärgen.Bladen är också mörka hos den.

 
 

Detta är Els. Jag köpte den på Pelargonmuseet i Bodafors där vi var för några veckor sedan. Här  Kan du läsa om det.




Den här pelargonen är en sån där som jag tjuvat en stickling från någonstans. Så därför vet jag inte vad den heter.
 



Jag gillar ju blommor där bladen är olika.
Den här har två färger på sina blad. 
Nästa här har ljust gröna och småflikiga blad.




Det är en doftpelargon som doftar Hassel. Blommorna är så söta. Oftast är blommor på doftpelargoner lila eller ljust rosa. Det är kul när jag hittar någon annan färg tycker jag.

Jag har börjat samla på pelargoner som blir höga så de måste ha stöd av något.
Här är det en sån där tjuvad pelargon igen så inget namn kan jag ge er.


Blomman påminner om en Rosenpelargons.


För några år sedan var jag till en butik "Drängstugan" där stod en dam och sålde pelargoner som var höga, flera meter kunde de bli. Då köpte jag den här.
Den har lila söta blommor och grön-vit-svagt röda blad.

Jag funderade var den var,kom inte riktigt ihåg hur den såg ut. Min dotter hade fått ett skott av den för att ha på balkongen och där blev den så hög,Då letade jag fram bilder och tänk det var ju den jag köpte.
 
Det finns flera med mörka blad hos mig. Det här är en som har svagt rosa blommor.Den ser så ren och fin ut.

Nu har jag varit inne en stund. Det är så kallt och jag blir så stel av regnet.
Det är uppehåll så mannen han spikar pappen till taket så det blir färdigt.  Han börjar bli otålig nu när det blir avbrott för regn hela tiden.Det finns roligare moment att göra på huset än spika papp.


Det var en söndagshälsning från mig. Hoppas ni andra har fina dagar. Regnet behövs så vi slipper vattna.
Kramar från Meta

7 kommentarer:

Cat sa...

Så läckra pelargoner, när jag ser dina saknar jag mina :o Får nog ta mig i kragen och börja om min pelargonsamling på nytt, mina försvann ju den kalla och regniga sommaren för ett par år sedan.
Ha de gott. Kram, Catarina

Inger Marie sa...

Så mange fine pelargonier du har!
Og så heldig du er som får regn...hos meg er det fryktelig tørt..det kommer litt men langt fra nok.
Lykke til videre med byggingen:)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilka fantastiska pelargoner! Den första var otroligt läcker. Jag har flera sorters pellisar, men inte skött dem så bra som jag brukar och då blir de ju lite ledsna. Det är så mycket och jag hinner inte med allt som jag vill. Hoppas att regnet stillar sig så att mannen får bygga färdigt.
Kram,
Regina

LINDA sa...

Vilka coola pelargoner du har! Jag funderar på var man ska bege sig nu när Rockdala lägger ner. Finns det fler pelargonställen?

Kram
//Linda

Ingmarie We sa...

Vad roligt att se en sådan fin samling med pelargoner! Ha en fin weekend.

"Hemmet är min vrå" sa...

Pelargoner är den bästa sommarblomman som finns. Lätt tålig och fin. Ha en ny fin vecka. Kram Mimmi

Katta sa...

Vilka fantastiska Pelargoner du har!! Otroligt fina och spännande varianter. Här kom det enbart en regnskur i dag men den var verkligen rejäl :) Kram Katta