Bloggintresserade

söndag 14 oktober 2012

Höstblomma

Stormhatt och ormrot.
Hej alla blomälskare!

Här kommer det en bild på en blomma som jag inte visste fanns som höstblomma.


Tidigt i våras när jag kom till kolonin stod det en glasslåda full med små plantor på kanten till soptunnorna, nån som vill dela med sig tänkte jag.

Sagt och gjort jag planterade några på ett ställe där det fans plats för att se vad det var.
Inget hände, jo de växte lite men inga blommor och inget annat heller. Ska nog slänga dom tänkte jag. Men så en dag fick jag se att det var små bulliga knoppar längst upp på varje  kvist.

Och vad jag blev glad när de slog ut . Det var en  stormhatt.Ska ta reda på vad den heter. (hittat den Oktoberstormhatt, A.carmichaellii)
Den är kraftigare än den på sommaren och blommar alltid i oktober sa en granne till mig.

Nu skall den få komma fram i mitt land vid planket så jag kan ha glädje av den!!!!!!

Lycko Kramar Meta

2 kommentarer:

samson sa...

Oktoberstormhatt fick jag av en granne på kolonin
jag grävde upp plantan och flyttade den hit till trädgården
kom på nu att jag har inte sett den blomma i år,den trivs kanske inte här,det är faktiskt flera växter som jag tagtit med hit som inte trivs här i sandjorden
ha det så bra
maggan

Meta sa...

Om du ser den i rabatten så kanske den kommer i blom nästa år. det kan va så när man flyttar växter, det tar ett år eller tom.två år innan de känner sig hemma.
Kram Meta