Bloggintresserade

söndag 17 juni 2012

Små blommor



Jag har en liten passion och det är små blommor men inte då sagt små växter. 


Här är en rosbuske som har många små blommor. Jag har köpt den på Rosariet när det var rosdagar för 2 år sedan.
Rosen var årets Pom-ros 2010och heter "Lövhult"
under namnet "Foecundissima"fylld kanelros. Sorten kommer från Lövhult i södra Vi socken i Småland.
Den är utvald som den bästa av 27 lågväxande kloner av kanelrosen.
Den är utvald av POM och Sveriges Lantbruksuniversitet  när den studerades på Balsgård.


Är den inte vacker? blomman är bara 3-4cm. i diameter men hela grenarna är full av rosknoppar. Tänk när den blir en hel buske på ca. 1m.vad vacker den kommer att bli då!!!!!!

 





"Lillet"Polygala calcarea
 Den här lilla blå kryp växten är helt underbar den är köpt hos en kvinna som odlar växter på så kallat voddland. Men den gillar min jord med för den har växt mycket sedan jag planterade den för 1 år sedan.
Tänk när hela min jordyta under björnbäret och blåbären är blått på våren och på sommaren kommer det att vara murgröna i framkanten.

 Fint av det lilla.
Meta


Inga kommentarer: