Bloggintresserade

fredag 31 juli 2015

Blått och lite rosa

Hej alla vänner!

Har upptäckt att jag har mycket blått på min koloni.Men nästan bara rosa rosor.
De flesta rosorna har ni sett och pelargonerna med. Trotts det så har jag några fina kvar i mina rabatter.

som inte slagit ut än och bland dom är denna vackra Bonika. Så mycket knopp som väntar på solen.









Heiditrum. Har fått flytta fram i solen nu( när den nu kommer) den föll jag för, bara för att när den börjar vissna så ska kronbladen bli blålila. ( jag är ju tokig i det) Nu får vi se hur det blir med det i år då.

 Jag får nästan fnatt på att alla blommor är så sena och kanske inte alls blir så fina som de brukar.
Det här är en så vacker malva med rosa blommor på höga stänglar.Ser bra fattig ut i år.
I bakgrunden ser ni mina 

Kungsljus. Det vita med rosalila  ståndare. Riktiga uppstickare i rabatten. 



Något som blommar över förväntan i år är ju alla rosor. Här är den som står vid ingången. Den har aldrig blommat så mycket tidigare och höga grenar har den.(ni har sett den tidigare)
Har ingen aning om vad det är för den fanns här i röran.det finns två andra som fått namn nu.( Det tar vi senare)


Jag har fått en ny favorit i sommarblomma. Den här ursöta lilla grusnejlikan. Behöver mer sol för att få sin starka rosa färg tror jag.


Visst är den liten och sirlig.




Den vita höstfloxen har också börjat blomma och doftar så gott.

 


Den här bladslingerväxten har också fått mitt hjärta att klappa.

Så var det de blå då.
Den mörkblå floxen med en slinga av Snow falks omkring sig.


 

Den blå lavendeln är ju bara så härlig och när jag flyttade den till den nya rabatten med krusbärsträden så trivs den ypperligt. Jag är så glad.








Ska plocka massor och göra nåt av en annan dag. 
 



Vid staketet mot vägen har jag flera Stormhattar. En är tvåfärgad, vit och blå, den fanns här bland allt ogräset.Troligen en "Bricolor"
 
Den andra är mörkblå och kommer från min mammas trädgård.





Vid mina blå och vita rosor står den här dubbla Riddarsporren, den hänger tungt av allt regn nu. och ger snart upp. 



Nu när alla Allium små och stora har vissnat ner kommer det fram en så söt viol.


Det är inte dåligt att leva så och ändå komma så fint.











I en kruka har faktiskt min blå Afrikas lilja slagit ut även fast den helst vill ha varma dagar med sol.



Nu ska det mumsas här på blåbär. De är så stora och fina.



 



 Den sista blå blomman denna gången är en kruka med lobelia.
När det var så där varmt vissnade den ner nästan helt. Jag tog fram saxen och klippte till. Se så fin den blivit i allt regnet.  Regnet är inte bara till besvär.

En massa blommor från mig idag


Hoppas det ger lite sommarkänsla till er i helgen
Kram Meta

10 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jättefint med en blandning av rosa,
vitt och blått. Jag tycker det blommar
väldigt fint hos dig, så många olika
sorter. Ha en bra lördag
Kramar/AM

Hajan sa...

Lilla vän man får alltid en sommarkänsla när man tittar in till Dig, antingen det är ute eller inne.
Men hurra tack för solen i dag.

Mejrams! sa...

Förstår att du gillar blått! En tacksam färg att ha i trädgården. Visst är grusnejlikan söt, gillar också den. Kramen!

Annika Christensen sa...

Hur får du plats med alla blommorna?
Hur stor är kolonin?
Blått är fint och mycket blått förlänger en rabatt.(ger känslan av att den är längre än vad den är)
Allt gott
Annika

Sabelhagens Olivlund sa...

Mycket snyggt hos dig. Nu undrar jag vart mina stormhattar tagit vägen, måste kolla efter dem i morgon...
Ha det gott
Kram Maria

Anonym sa...

Så fint! Tack för att du delar med dej till oss!
Ha en skön söndag!

Cat sa...

Oj så mycket rosa och blått du bjuder på :-) Underbart!
I början av veckan far vi upp till dina trakter, men tyvärr tror jag inte vi hinner att besöka dig den här gången. Men det går ju fler "tåg" ;-) Vi har ju inget bokat den här semestern mer än just några få dagar och dina trakter har så mycket att erbjuda.
Ha de underbart. Kram, Catarina

Katta sa...

Du har jättefina färger på dina blommor, jag antar det är åt det hållet jag skulle ha på en koloni med :) Lavendeln tycker jag blommar bra med i år fast det varit så regnigt, på vår gård ser den helt fantastisk ut nu. Kram Katta

Erikslundsliv sa...

Vi satte blåbärsbuskar i år och de är fulla med bär, fast de är inte mogna än. Allt är ju sent i trädgården. Våra äpplen ser så små ut än så jag undrar om de hinner växa till sig. Vi får massor av päron i alla fall och när de mognat gör jag päronpaj var och varannan dag!
Kram, Ann

LINDA sa...

Hoppas att Lavendia ser det här inlägget. Det är ju som gjort för henne med alla violetta nyanser :D

Kram
Linda