Bloggintresserade

torsdag 23 juli 2015

Sent i år.

Hej alla vänner !

Egentligen borde jag vara nöjd med den sommar vi har, för allt är senare än vanligt och det blommar längre också Pionerna blommar än här på kolonin. En del vallmo också.
 
Nåt som är sent för mig är liljorna. Det är bara två som slagit ut än.

Den här är en som jag ser har förökat sig bra. Jag satte tre stycken nu är det en hel klunga. Minns inte namnet
De står tillsammans med den mörka liljan 

"Night Flyer 203"och idag såg jag en blomma även på den. Men de har blivit mindre till antalet undrar varför,


"Annemarie´s Dream"
En av de första liljorna jag satte var denna.  Det var tre lökar och nu har jag en massa av dom. 



Den är så söt med sin lilla röda prick i mitten. 


De flesta har bara knoppar större eller mindre.
Jag längtar efter dom, älskar liljor. De är så ståtliga och vackra där de sticker upp över de andra blommorna.Visst de där liljebaggarna är inte kul. I våras höll jag koll på dom men sen Huu vad de har ätit. De flesta står så att man ser bara liten del av stjälken och blomman. Tur för mig i år då.
Om det inte blev bra där för att det är tidsbrist så blev jag desto gladare över att jag inte kom ihåg att gräva upp den här rosen som jag trodde var död. Undrar om jag kastat lappen redan för jag hittar inte den. En ros som doftar underbart och blir rätt hög, en lägre klätterros kan man säga.
Nu lär det nog inte bli någon blomma i år som jag kan visa. Håller tummarna för att den klarar vintern gör jag.
Att den här Hortensian skulle blomma i år trodde jag inte. Har väntat i två år på blommor, Nu kommer de och det är flera stycken med.
Den har inget namn här fått den i kruka.

 
Framför den har jag några krukor som jag blev rätt nöjd med.

 

Röd Astillbe i kruka. Jag sätter ofta perenner i krukor. 



Den röda klövern med sina söta blommor. 






 Står tillsammans med en chokladblomma. Den är sen i blomningen i år, nu först börjar den att blomma. Bättre sent än aldrig så att säga.

 
Bakom den i rabatten står det ett praktexemplar av en fådd Kärleksört.


Ibland blir det bra utan att det är planlagt.
Jag gillar när färger flyter ihop och stämmer överens med varandra. 


Det är en fin torsdagskväll  hos mig.
hade det inte blåst så mycket skulle jag ha suttit ute. Det är konstigt att det inte ska vara så skönt att det går att sitta ute på kvällarna. Det var tur att vi gjorde vår veranda. där sitter vi ofta.
Ha nu en fin fredag
Kram Meta

8 kommentarer:

Tittis trädgård sa...

Så mycket fint som blommar hos dig nu! De vita liljorna var helt fantastiska. Det är trist med liljebaggarna. I år testade jag att lägga ut kaffe runt de gula liljorna och där har jag inte sett så många liljebaggar som vanligt, så nästa år lägger jag ut kaffe runt alla liljor. Ha det gott/ Titti

Mejrams! sa...

Din klöver är fantastisk fin i färgen och hortensian lovar gott. Här blåser det också, är inte den här sommaren rätt blåsig. Önskar dig en fin helg. Hoppas vi får lite sol och värme! Kram Merja

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon
Ja aldrig har man väl suttit så mycket på
verandor och i uterum som i sommar, plus 4 är det
vid vår stuga nu!! Tur att jag åkte hem igår!
Fantastiskt vackra liljor du har, dom i mörkröda
toner var underbart fina.
Ha en skön helg
Kramar/AM

Änglarum sa...

Hej Maggan ! Tänk så mycket fint som blommar hos dig :) det får vi se vi kommer ca 1630-17 på måndag om det passar dig?! Kram Jessica

Hajan sa...

Åh så fint Ni har, och så vackert det är. Håller med dig
om blåsten, det blåser ju jämt nu för tiden.
Hade Gotlandsfrämmande i går här, de sade också så mycket som det blåst i år hos dem, är årtionden sen sist.
De undrade om inte något hade ändrat sig i hela, atmosfären .
Jaa vem vet, men vädret har varit klurigt.
Tack för Din fina trädgård
hälsar Hajan

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka vackra liljor du har och så många! Det är så vackert, dom är pampiga och söta på samma gång. Klövern är så jättefin, den färgen är det inte mycket som slår. Och sommaren vill inte riktigt komma, här är kallt och mulet idag och storm är på väg sägs det. Men det är som det är, inte mycket att göra åt och det finns alltid saker att pyssla med.
Agneta kram

Cat sa...

Återigen fantastisk blomning hos dig. Måste snart se kolonin i verkligheten ;-) Planer finns på besök i Jönköping, men väntar lite med att bestämma exakt vad vi kan tros hinna med. Jag hör av mig när vi kommer närmare ;-)
Ha de så himla gott i ditt paradis. Kram, Catarina

Kolonilotta sa...

Men vilka vackra mörka liljor! Dom skulle jag vilja ha
Vi köpte några fler höstflox idag för att få lite mer färgprakt i rabatterna.
Och visst blev det frukost ute i trädgården även om det var lite blåsigt och kyligt på förmiddagen.
Men nästan inte några fåglar alls. Konstigt.
Dom är annars som galna när vi sitter ute och äter.
Antar att det beror på att alla ungar flugit ut och klarar sig själva nu.
Hoppas ni har en fin kväll i paviljongen! :)
Kram Susanne