Bloggintresserade

torsdag 22 augusti 2013

Lyckad räddning och Veckans blomma och dagens blomma.

Hej mina vänner!

Jag blir så glad när nåt lyckas som jag hoppats på.
Den här rosen har jag grävt fram under huset. 
Roten var 7-8 cm i diameter och hade växt långt under huset, jag fick ta en yxa och hugga av den för jag kom inte så långt under som roten var. Det fanns inga små rötter alls.
Jag grävde ner den i min rosrabatt och har hållit tummarna nu i två år. Och i år har den börjat växa den har till och med blommor.

Jag minns knappt hur blommorna såg ut. jag tror att de var mindre och satt mer i klasar.
Får se hur den blir nästa år.


Här är några bilder från hur den såg ut och hur hög den var då.Den var nog nästan 2 m. utefter husväggen. Nu hoppas jag att den skall växa och bli hög även på den nya platsen.
En sak till som är bra med rosen är att den blommar inte förrän i aug. 
Nästan samtidigt som höstastern och ända tills det blir vinter.

Det skulle vara intressant att veta vad rosen heter, antagligen är det en ros som stått här många år eftersom roten är så tjock.

 Det här är också mitt bidrag till Veckans blomma  och Dagens blomma


En hälsning från mig en helt fantastiskt fin dag på kolonin.
Kram Meta

4 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken fin ros och vad roligt att den satt fart att växa och blomma. Jag har en liten fundering...ibland är rossorter ympade på en mer växtkraftig sorts ros...jag har det problemet med en ros för jag planterade den med förädlingsstället för grunt, så det kommer upp rotskott från den sorts ros som min har ympats på. Det ser jag för bladen och rosorna ser inte ut som den ros jag planterade.

Kram,
Regina

Katta sa...

Man tycker och tror att rosor är så känsliga individer men de må ju vara starka som bara den som växer och rotar sig så. Hoppas den växer och mår bra på den nya platsen med. Trevlig helg, kram Katta

Änglarum sa...

Hej Maggan! rosen ser riktigt fin ut! så helt klart mödan värd :) önskar dig en fin helg ♥ kram Jessica

Unknown sa...

Den är väldigt vacker. Det var tur att den började växa så bra. Kram, Gunilla