Bloggintresserade

söndag 27 april 2014

Det blommar överallt.

Hej alla vänner!

Åter en härlig dag på kolonin. 

Måste bara få visa en helt sagolik blomma.Den är inte stor ca, 15 cm hög
 
Hundtandsliljan. det är den första jag fått att blomma och det kommer en liten lilja till. 




När jag var liten hade min mamma dessa narcisser i landet.
Jag minns att jag tycke de såg roliga ut. 

Nu finns det lika dana i min rabatt och de doftar mycket gott också.


Det är tråkigt när tulpaner man gillar bara försvinner. Den här papegojtulpanen hade jag flera stycken av tidigare . Nu är det bara den här och en till lite klen sak kvar.






Idag njöt vi av en härlig lunch med rotfruktsgratäng och en jättegod rostbiff.
Värmen går inte att klaga på det var 20 grader mitt på dagen och när vi åkte hem vid 20.00 var det 22 grader. Så härligt, hade gärna stannat kvar.


De här två Magnoliorna finns hos två koloniägare.
De är ju bara så fina. Gissa om de står högt på min önskelista


 


  



Avslutar så och önskar er en fin början på veckan Snart är det maj månad.
Kram Meta

8 kommentarer:

Solstrimmor sa...

Hundtandsliljan är verkligen vacker! Tulpanernas öde är svårt att bemästra. De mest förädlade försvinner medan de enklaste är de mest robusta och består.
Snart kan du flytta ut till din älskade koloni!

Ha en fin sista april!
Kramar från Eva-Mari

Mejrams! sa...

Så mycket fint du visar. Hundtandsliljan tillhör mina favoriter, de är så fina. Det måste jag skaffa till trädgården längre fram. Dina poetnarcisser är också ljuvliga, finast av de alla om du frågar mig. Kram Merja

Rost och rädisor sa...

Lite avis på din hundtandslilja. Har inte lyckats med dom hittills, men jag är inte den som ger mig...
Roligt med växter som bär minnen med sig som din narciss.
Tänker efter vad jag själv har för liknande minnen... de första som dyker upp är åt motsatta hållet... sånt som jag undviker nu alltså. Tänker på 1970-talsträdgårdarna hemma på gatan under uppväxten som proppades fulla av tagetes i olika orange och gula färger. Har fortfarande svårt för tagetes.
Från 5-6 årsåldern kommer jag ihåg att mamma odlade indiankrasse på ett stort flyttblock i trädgården och de vällde fram över hela stenen. Det tyckte jag var vackert.
Odlar numera alltid några indiankrasse och ett par kryddtagetes. Inte så mycket för fägringen utan mer för minnena och att använda i matlagningen och baket.

Ha det fint
/Anette

lavendia sa...

Vad roligt att du kan utnyttja kolonin nu när det blivit så fint väder. Äta lunch ute är livskvalitet.

LINDA sa...

Så mysigt det ser ut! Och vilken fin lilja!

Själv har jag ont i huvudet och nacken i dag, men det är ju inte så konstigt efter alla rosetter som knöts i går :)

Kram
//Linda

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så mysigt det är och äta ute, gott med rostbiff. Roligt och se alla dina blommor också.
Kramar/AM

Inger Marie sa...

Virkelig herlig vårbilder hos deg..og den første liljen var nydelig..og også magnolia:) Min er nå avblomstret for iår.
Ønsker en en kveld:)

Caroline sa...

Vilka fina bilder du visar, nu är verkligen sommaren här känns det som!
/Caroline